Svar:
Med en konsol avsedd för vattenmätare blir mätarplatsen stabilare och säkrare för vattenmätarbyten, samtidigt som den bidrar till att vattenmätaren inte riskerar att gå sönder.
Konsolen ska ha en skjutbar hylsa och vara anpassad efter mätarstorleken (190–220 mm).
Kom ihåg att konsolen ska vara avsedd för vattenmätare. Andra typer, som hyllkonsoler, är ej godkända.
Bilden nedanför visar en vattenmätarkonsol.
Svar:
På en backventil har ofta en mutter med en pil som visar vilken flödesriktning vattnet ska ha. Bilden nedanför visar ett exempel på backventil.
Svar:
Ventiler av typ LK 580 och LK 581 har brister i konstruktionen och kan orsaka omfattande vattenskador om de går sönder. Ventilerna kan även orsaka personskador eftersom de kan skjuta iväg i hög hastighet om de går sönder när man arbetar med dem.
Eftersom dessa ventiler inte är godkända kan ditt försäkringsbolag för hemförsäkring välja att inte ersätta skadorna.
Bilden nedanför visar ventiltyperna LK 580 (till vänster) och LK 581 (till höger). Notera att endast LK 580 har ventiltypen angiven/skriven på själva ventilen.
Svar:
Nej, det behöver inte finnas en golvbrunn för att mätarbytet ska kunna utföras. Om en vattenläcka skulle uppstå så minskar dock risken för översvämning i fastigheten om en golvbrunn finns på plats.
Kontrollera gärna med ditt försäkringsbolag vad som gäller för just din fastighet.
Här kan du läsa mer om godkända avsteg för mätarplatsen
Svar:
Den nya vattenmätaren drivs av ett batteri med lång livslängd och behöver inte strömförsörjas med någon fast elinstallation. Fjärravläsningen är inte heller beroende av någon internetuppkoppling hos dig som kund.
Batteriet har mycket lång livslängd och ska i normala fall inte behöva bytas innan det är dags för det återkommande mätarbytet som görs med 10-årsintervall.
Svar:
Nej det är inte nödvändigt så länge mätarbytet kan utföras och mätplatsen i övrigt uppfyller kraven. Vi rekommenderar att fastighetsägaren följer kraven för säker vatteninstallation, men i bytet till de nya digitala vattenmätarna godtar vi vissa avsteg från dessa rekommendationer.
Här kan du läsa med om godkända avsteg
Tänk på att vattenmätaren inte får sitta i krypgrund eller ett trångt utrymme som hindrar montörens arbete. Mätaren ska vara placerad i ett tillgängligt utrymme med plusgradig temperatur.
Svar:
En tid innan vi påbörjar arbetet med att byta ut vattenmätare i ditt område kommer du först att få information från vår samarbetspartner Hydrostandard Mätteknik Nordic. Därefter kommer de att skicka dig en avisering med tid och datum för mätarbytet i din fastighet cirka två veckor innan det är planerat att genomföras.
Installationen av den nya mätaren tar vanligtvis mellan 15 och 30 minuter. Under bytet kommer vattnet i din fastighet att vara avstängt.
Läs mer om tidsplan och tidsbokning
Svar:
Vattenmätaren ska sitta monterad i ett utrymme där det är tillräckligt varmt och torrt för att den inte ska skadas. Mätaren riskerar att frysa sönder om temperaturen sjunker några grader under nollstrecket. En sönderfryst vattenmätare kan orsaka vattenskador.
Svar:
Den digitala mätaren har flera fördelar, både för dig som kund och för oss som levererar ditt dricksvatten.
Vi bygger för framtiden
Det smarta kommunikationssystemet vi bygger till de nya vattenmätarna är mångsidigt och kommer på sikt att kunna ha flera användningsområden. Det kommer att medföra fördelar i och med att vi kan utveckla och erbjuda nya och bättre tjänster till våra kunder.
Svar:
Om din mätarplats inte har blivit godkänd så beror det på att den inte uppfyller branschkraven för säker vatteninstallation i tillräckligt stor utsträckning. Även om du har en fungerande mätarplats så behöver den stämma överens med dessa krav inför bytet till den digitala vattenmätaren.
Vi godkänner vissa undantag
Vi har förståelse för att många av våra kunder har fastigheter där det innebär svårigheter att anpassa mätarplatsen efter de krav och rekommendationer som gäller. Därför har vi fattat beslut om att tillåta ett antal godtagbara avsteg för att underlätta eventuell ombyggnation av mätarplatsen. Beslutet har fattats i samråd med vår samarbetspartner som kommer att genomföra mätarbytet hos alla våra kunder.
Här hittar du mer information om undantagen
Fastighetsägarens ansvar
Att vara fastighetsägare medför ett ansvar att se till att din VA-installation följer nya regler och anvisningar. Det som godkändes när huset byggdes och mätarplatsen sattes upp behöver inte vara godkänt idag eftersom regler och krav förändrats med tiden. Genom att vi ställer krav på mätplatsens utformning kan vi säkerställa en långsiktig, god hållbarhet för vattenmätaren och minimera risken för vattenläcka hemma hos dig.
Här kan du läsa mer om kraven på mätarplatsen
Svar:
Det finns flera anledningar till att vi nu ersätter alla gamla vattenmätare med moderna digitala i hela Nacka. Vi vill bland annat följa med i utvecklingen mot ett mer digitaliserat Nacka.
Vi har valt att förse våra kunder i Nacka med ett smart system som dessutom är mångsidigt. Genom detta öppnas på sikt möjligheter att kunna erbjuda nya typer av tjänster. Införandet av de nya mätarna och systemet är en del av det långsiktiga perspektiv vi har för vår verksamhet och vårt uppdrag i kommunen.
Svar:
Om det inte finns en avstängningsventil efter vattenmätaren måste hela husets rörsystem tömmas på vatten i samband med mätarbytet. Skulle det ske en vattenläcka i din fastighet måste du kunna stänga av vattnet.
Om det saknas någon ventil eller om de är trasiga behöver du kontakta en VVS-firma för åtgärd.
Svar:
Din vattenmätare får vara placerad i ett ändamålsenligt skåp så länge installationen följer de riktlinjer och godtagbara avsteg som gäller inför bytet till den digitala mätaren.
Här kan du läsa om de avsteg vi godtar.
Om du vill ha din mätarplats i ett mätarskåp rekommenderar vi att installationen görs enligt gällande branschkrav. Du hittar mer information om detta i den broschyr nedan som Svenskt Vatten tagit fram tillsammans med Installatörsföretagen och Säker Vatten AB:
Broschyr: Branschens krav för prefabricerade vattenmätarskåp
Svar:
Vi har samlat informationen om införandet av de nya digitala vattenmätarna här på vår webbplats. Just nu läser du i våra frågor och svar om de digitala mätarna.
Här är våra webbsidor om de digitala vattenmätarna:
Digitala vattenmätare i hela Nacka (landningssida)
Svar:
Om du inte kan vara hemma finns möjlighet att boka om din tid för vattenmätarbytet. I den tidsbokning som du får från vår samarbetspartner Hydrostandard Mätteknik Nordic så kommer det att finnas inloggningsuppgifter till en webbportal/webbsida för tidsbokning. När du loggar in där kan du se din tidsbokning och även boka om din tid.
Svar:
På vissa vattenmätarplatser finns möjlighet att montera backventil tillsammans med vattenmätaren direkt i konsolen. Detta gäller de mätarinstallationer där det finns en skjutmuff/skjuthylsa som ger tillräcklig plats för backventilen.
Denna variant av backventil godkänns under förutsättning att den kan monteras korrekt och är placerad efter vattenmätaren i vattnets flödesriktning.
Viktigt: Kontrollera om den skjutbara delen sitter innan eller efter mätaren
Kom ihåg att den skjutbara delen på röret måste vara placerad efter vattenmätaren för att du ska kunna använda en backventil i själva mätarkopplet. I vissa fall har skjutmuffen placerats innan mätaren och därmed monterats på ett felaktigt sätt.
Här kan du läsa mer om övriga installationsalternativ för backventil
Svar:
För att montören ska kunna byta ut din vattenmätare behöver utrymmet kring vattenmätarplatsen vara fritt från saker som blockerar. Ett utrymme på 60 cm framför och 70 cm ovanför mätaren måste vara fritt från föremål vid installationstillfället.
När mätaren väl är utbytt är det upp till dig om du vill ställa möbler eller annat framför mätarplatsen. Vattenmätaren måste dock kunna göras lättåtkomlig för montör eller tekniker vid framtida byten eller eventuella reparationer.
Svar:
Du behöver ha en vattenmätare i din fastighet för att mäta din vattenförbrukning. Förbrukningen ligger till grund för hur du faktureras av oss. Vattenmätaren måste enligt lag bytas ut efter vissa intervaller, och det är Nacka vatten och avfall som beslutar vilken typ av mätare som ska installeras hos våra kunder. Som en del i den pågående digitaliseringen i Nacka kommun kommer samtliga analoga vattenmätare att bytas ut till digitala vattenmätare.
Svar:
Backventil ska finnas för att förhindra att orent vatten strömmar tillbaka till det kommunala dricksvattennätet. Då dricksvatten är klassat som livsmedel är det viktigt att förhindra eventuella tillbakaflöden från fastigheter.
Att förse mätarplatsen med backventil har varit ett krav vid nyinstallation de senaste åren.
Så här ser du om du har backventil
Svar:
Ja, du kan få en vattenmätare med inbyggd backventil.
För att underlätta för våra kunder har vi nu reviderat beslutet om det tidigare kravet på att vattenmätarplatsen måste ha backventil installerad efter vattenmätaren inför kommande mätarbytet. Det innebär att du som kund har möjlighet att få en vattenmätare med inbyggd backventil installerad.
Vår rekommendation är dock fortfarande att våra kunder installerar en backventil efter vattenmätaren på utgående ledning. Det ursprungliga beslutet om att inte erbjuda alternativet med inbyggd backventil grundar sig bland annat i att Nacka kommun har en stor variation på höjdskillnader i ledningsnätet. Höjdskillnaderna påverkar ledningstrycket och eftersom den inbyggda backventilen är mer tryckkänslig kan det uppstå problem med dåligt tryck i dina vattenledningar.
Här kan du läsa mer om installationsalternativen för backventil
Svar:
Nej, det är inte ett krav att det ska finnas fast belysning i utrymmet för att vattenmätarbytet ska kunna genomföras. En bygglampa eller annan belysning är tillräckligt.
Svar:
Ja, det finns några avsteg som vi kan godkänna för att underlätta eventuell ombyggnation av din vattenmätarplats.
Observera att avstegen inte gäller vid nybyggnation, utan endast för mätarplatser som behöver anpassas inför bytet till de nya digitala vattenmätarna.
Observera att avstegen inte heller gäller för vattenmätarbrunn.
Här kan du läsa mer om vad som gäller för vattenmätar som är placerade i brunnar.
Svar:
Vi installerar de nya vattenmätarna etappvis i olika områden i kommunen. Installationerna görs av vår samarbetspartner Hydrostandard Mätteknik Nordic.
En tid innan vi påbörjar arbetet i ditt område kommer du först att få information från vår samarbetspartner. Därefter kommer de att skicka dig en avisering med tid och datum för mätarbytet i din fastighet cirka två veckor innan det är planerat att genomföras.
Här hittar du information om tidsplan och tidsbokning
Svar:
Som fastighetsägare äger du anläggningen från servisventilen i gatan och hela vägen in i huset, bortsett från vattenmätaren som ägs av Nacka vatten och avfall. Eftersom ett teknikskifte sker i samband med bytet till de digitala vattenmätarna så likställs det med en nyinstallation, och mätarplatserna ska därför godkännas på nytt.
Lagstöd för detta finns i lagen om allmänna vattentjänster (LAV 2006:412) § 19–22.
Svar:
Arbetet med att förse hela Nacka med nya digitala vattenmätare kommer att genomföras i etapper för olika områden i kommunen. Projektet har precis inletts och arbetet kommer att sträcka sig över lång tid. Därför är det viktigt att du som kund är beredd på att tidsplanen kan komma att förändras något eftersom den kan påverkas av hur arbetet fortskrider.
Här hittar du mer information om tidsplan och tidsbokning
Svar:
Ja, tillsammans med den smarta vattenmätaren kommer vi att erbjuda en app som alla våra kunder kan få tillgång till kostnadsfritt. Appen har flera smarta funktioner och kommer att kunna användas av dig som är kund hos Nacka vatten och avfall och fått tjänsten aktiverad.
Lanseringen av appen har tyvärr blivit fördröjd. Vi återkommer med mer information när vi kommit lite längre i arbetet med att förbereda kommunikationssystemet för de nya vattenmätarna.
Svar:
Vi rekommenderar installation av backventil efter vattenmätaren på utgående vattenledning. Men för dig som enbart behöver installera en backventil för att din mätarplats ska bli godkänd så kan en digital mätare med inbyggd backventil vara ett smidigare alternativ.
Här kan du läsa mer om de olika alternativen.
Vi rekommenderar installation av backventil efter vattenmätaren på utgående ledning för den mest långsiktiga och säkra lösningen för din fastighets VA-anläggning. I Nacka har vi stor variation på höjdskillnader i vårt ledningsnät, vilket innebär att vattentryck och flöde kan påverkas. En backventil som sitter efter mätaren kan bytas ut mot en större variant ifall du upplever ett tryckfall i fastigheten och vill behålla ett bättre flöde.
En annan anledning till vår rekommendation är att vi tyvärr inte kan garantera att vi kommer kunna erbjuda vattenmätare med inbyggd backventil i samband med framtida mätarbyten.
Backventil brukar ingå när man köper konsolpaket för vattenmätare.
Om det inte finns någon backventil på vattenmätarplatsen vid tillfället för mätarbytet kommer vi att installera en mätare med inbyggd backventil. För dig som enbart behöver komplettera med backventil för att din mätarplats ska bli godkänd kan den inbyggda varianten vara ett bra alternativ.
Denna backventil är i plast och det finns därför viss risk att det uppstår ett tjutande ljud i den. Ventilen har inte lika bra tryckkänslighet som en vanlig backventil som placeras efter mätaren, och det går inte att byta ut den mot en annan storlek.
Du behöver inte föranmäla om du vill ha inbyggd backventil, installatören monterar den på plats när vattenmätaren byts ut.
Svar:
Själva bytet till den nya vattenmätaren är kostnadsfritt. Installationen görs av vår samarbetspartner Hydrostandard Mätteknik Nordic.
Mätarbytet kan dock medföra kostnader för dig som fastighetsägare om din mätarplats behöver åtgärdas för att bli godkänd inför installationen av den nya mätaren.
Läs mer om kraven på vattenmätarplats
Svar:
Om du är osäker på om din nuvarande vattenmätarplats följer de krav som ställs för att ett mätarbyte ska kunna genomföras finns möjlighet att skicka in bilder till oss. Skicka till kundservice@nvoa.se
Kom ihåg att det inte alltid går att göra en korrekt bedömning av mätarplatsen utifrån fotografier. Det är också viktigt att din mätarplats har täta och i övrigt fungerande ventiler.
Läs mer om kraven på mätarplats
Svar:
Har du fått en oväntat hög faktura för vattenförbrukning efter att den digitala vattenmätaren installerats? I de flesta fall beror detta inte på den digitala mätaren utan på att faktureringen grundas på både faktisk och beräknad förbrukning. I samband med bytet till den digitala mätaren har en avläsning av mätarställnignen gjorts, vilket kan resultera i en oväntat hög faktura om tidigare mätaravläsnignar inte rapporterats in regelbundet.
Läs mer: Har du fått en oväntat hög faktura för vattenförbrukning
Svar:
När vattenmätaren redan är monterad i vattenmätarkonsolen är det svårt att se om den har en skjutbar hylsa. Bilden nedan visar en digital vattenmätare monterad med skjutbar hylsa:
Skruvad hylsa är inte godkänd
Det finns vattenmätare som är monterade med hylsa som skruvas. Sådana varianter är tyvärr inte godkända eftersom det är hög risk för läckage när hylsan skruvas vid montering av ny mätare. Om din befintliga vattenmätare är monterad med skruvad hylsa så saknas alltså skjutbar hylsa.
Bilden nedanför visar hur en monterad skruvbar hylsa kan se ut. Notera att hylsans gängor syns, och att de är belägna på den sida där ventilen sitter, inte vattenmätaren.
Sidan uppdaterades: