Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.
Vattenavläsning

Har du fått en oväntat hög faktura för din vattenförbrukning?

Vissa av våra kunder har meddelat att de fått en oväntat hög faktura för vattenförbrukning nu efter sommaren. Att fakturan denna gång blivit högre än väntat kan bero på olika saker – här förklarar vi.

Bra att veta om faktureringen

Innan du läser vidare kan det vara bra att veta hur faktureringen av våra VA-tjänster fungerar. När du får en faktura så är beloppet du ska betala baserat dels på faktisk förbrukning, dels på beräknad förbrukning.

Du faktureras för beräknad vattenförbrukning

Beloppet för den beräknade förbrukningen baseras på de vattenavläsningar du rapporterat in. För dig som har fått en digital vattenmätare skickas informationen om förbrukningen automatiskt. Utifrån det som inrapporterats räknas din beräknade årsförbrukning ut. Med en mer regelbunden rapportering av mätarställningen blir din beräknade årsförbrukning en mer korrekt spegling av din faktiska förbrukning, medan långa intervall mellan avläsningarna kan resultera i stora skillnader i beräknad förbrukning när en avläsning väl görs. Det kan resultera i att fakturabeloppet blir ovanligt högt eller lågt när en avläsning väl rapporteras in.

Besök våra e-tjänster för att se dina registrerade vattenavläsningar

Vid vattenmätarbyte görs alltid avläsning av mätarställningen

I samband med ett vattenmätarbyte görs alltid en avläsning av mätarställningen innan mätaren byts till den nya – oavsett om den nya mätaren är analog eller digital. Om du inte rapporterat in mätarställningen på länge kan nästkommande faktura bli betydligt högre om vi under en lång tid fakturerat dig för en förbrukning som beräknats vara lägre än den egentligen varit. Men det kan även bli tvärtom: Om din faktiska förbrukning varit lägre än den beräknade förbrukning du fakturerats för kommer det att justeras på nästkommande faktura.

Förbrukning under vår och sommar kan påverka fakturan

Under de varma månaderna förbrukar vi vanligtvis mer vatten än under resten av året – vi bevattnar trädgården och vissa av oss fyller poolen. När en avläsning av mätarställningen görs i slutet av sommaren kan den beräknade förbrukningen för året därför bli tillfälligt hög. Det innebär att fakturan som skickas till våra kunder i september ofta är högre än under resten av året. I nästkommande faktura justeras dock beloppet ner under förutsättning att förbrukningen varit lägre och att mätarställning rapporterats under perioden mellan de båda fakturorna.

Har du precis flyttat ut?

När du flyttar från en fastighet övertar den nya ägaren till fastigheten ditt befintliga VA-abonnemang. I samband med detta görs en slutavläsning av din vattenmätarställning. Om du inte rapporterat in mätarställning på länge kan beloppet på din slutfaktura bli ovanligt högt eller lågt. Se avsnittet ovan om beräknad vattenförbrukning.

Har du precis flyttat till ny bostad?

När du flyttar till ny bostad innebär det samtidigt att du startar ett nytt VA-abonnemang hos oss, eller att du tar över abonnemanget från den tidigare fastighetsägaren.

När ett VA-abonnemang startas eller tas över utgår vi alltid från en schablon med en vattenförbrukning på 150 m³ per år. Den beräknade förbrukningen justeras därefter utifrån de vattenavläsningar vi får in.

Din första faktura för abonnemanget kan resultera i ett oväntat högt belopp om du använt större mängder vatten under den korta tid abonnemanget varit registrerat på dig som kund. Detta är ett troligt samband för dig som startat nytt eller tagit över ett abonnemang under våren eller sommaren, då vi vanligtvis gör av med mer vatten. Den beräknade förbrukningen för året baseras då på mätaravläsningen för det vatten du använt under de varma månaderna eftersom det inte finns tidigare avläsningar för abonnemanget att basera den beräknade förbrukningen på.

Om de digitala vattenmätarna

Vissa av de kunder som hört av sig till oss tror att det är den digitala vattenmätaren som orsakat det oväntade fakturabeloppet. Det är inte den digitala mätaren som ligger till grund för detta, utan det är avläsningen som registreras in i samband med mätarbytet. Se avsnittet ovan om vattenmätarbyte.

Avläsning i augusti

I augusti i år samlade vi in mätarställningarna från de digitala vattenmätarna hos våra kunder. Det betyder att fakturan som skickades ut i början av september kan vara högre eftersom fakturabeloppet grundar sig på sommarens vattenförbrukning. Läs mer ovan i avsnittet om förbrukning under vår och sommar.

Systemet är under uppbyggnad

Vi är i en uppbyggnadsfas för installationen av de digitala vattenmätarna och alla nödvändiga bitar är ännu inte på plats. Faktureringen sker kvartalsvis och med nuvarande faktureringsrutiner faktureras faktiskt vattenförbrukning två månader och beräknad förbrukning en månad under förutsättning att mätvärden kommit in för perioden. Om mätvärden inte kommit in för perioden fakturerar vi enbart för beräknad förbrukning, vilket kan vara fallet vid begränsad signaltäckning (se nedan). Se även informationen i tidigare avsnitt om beräknad förbrukning.

Begränsad signaltäckning i vissa fall

Eftersom systemet och infrastrukturen för de digitala vattenmätarna fortfarande är under uppbyggnad har vi ännu inte full signaltäckning för mätarna i alla kommunens områden. När den digitala mätaren inte kan skicka informationen om förbrukning obehindrat kan det resultera i att faktureringen tillfälligt grundar sig på tidigare beräknad förbrukning.

Vi beräknar vi ha full signaltäckning i hela Nacka i mars 2025. Vissa enstaka undantag kan förekomma.

Har du fortfarande frågor?

Om du läst informationen ovan men ändå har frågor som inte besvarats är du välkommen att höra av dig till vår kundservice.

Sidan uppdaterades: