"Jag tror att jag lär mig bäst när jag jobbar med andra" 🤝👩🏫 Karin och Magdalena har forskat om grupparbete i hem- och konsumentkunskap. Deras studie ger en djupare förståelse för hur elever upplever grupparbetet i praktiska moment. Genom kvalitativa intervjuer utforskar de hur elever lär av varandra och hur samarbetet påverkar deras inlärning.
Kollegiet på Saltsjöbadens Samskola publicerade våren 2019 en första gemensamma bok ”Forskande lärare: som arbetar heltid i skolan” där alla lärarnas artiklar är samlade. Nu planerar vi vidare för nästa bok 2021/22.
https://www.smakprov.se/smakprov/visa/9789144130767/partner/studentlitteratur/
Undervisning & Lärande nr 1 2015
Artikel nr 1 2015: Hungerspelen. Ett sätt att tillmötesgå elevernas intresse och samtidigt uppnå ett effektivt lärande
Av Katarina Åkerman Gustavsson, lärare i SO på Samskolan
https://www.skolporten.se/forskning/utveckling/effektivt-larande-utifran-elevers-intresse/
Undervisning & Lärande nr 1 2014
Artikel nr 1 2014: Från kapitel till förmågor. Om kunskapsbedömning i moderna språk
Av Ulrika Andersson, lärare i engelska och moderna språk på Samskolan
Undervisning & Lärande nr 3 2017
Av Ulrica Roald, musiklärare på Samskolan
Undervisning & Lärande nr 5 2016
Av Ulrica Roald, musiklärare på Samskolan
Sidan uppdaterades: