I december 2024 fattade fritidsnämnden beslut om reviderade riktlinjer för föreningsbidrag inom idrotts- och fritidsområdet. Här kan du läsa de fullständiga riktlinjerna. (PDF-dokument, 261 kB)
Ideella organisationer som får stöd av fritidsnämnden ska vila på demokratisk grund och bedrivas i enlighet med principen om alla människors lika värde, fri- och rättigheter. Verksamheten som bedrivs ska ligga i linje med kommunens inriktning och mål. För att få stöd ska verksamheten ha ett förhållningssätt där alla medlemmar deltar på lika villkor och motverka diskriminering och kränkande behandling. Barnets bästa ska beaktas vid alla beslut som rör barn och unga. Verksamheten ska ha ett drogförebyggande förhållningssätt och verka för jämställdhet och inkludering. Om en förening visar stora brister i sitt värdegrundsarbete kan nämnden besluta om indraget stöd.
För att beviljas bidrag från fritidsnämnden i Nacka kommun ska samtliga allmänna villkor vara uppfyllda. Fritidsnämnden kan, om särskilda skäl föreligger, besluta om undantag från enskilda villkor för bidrag.
Ansökan om att bli bidragsberättigad förening kan göras när som helst under året. För att bibehålla status som bidragsberättigad förening ska ansökan om aktivitetsbidrag löpande lämnas in för varje period när verksamhet genomförts. En förening upphör att vara bidragsberättigad om föreningen inte har ansökt om eller inte beviljats aktivitetsbidrag för två på varandra efterföljande perioder. En bidragsberättigad förening har möjlighet att ingå i fördelning av tider i Nacka kommuns idrottsanläggningar.
Registrera er förening och skicka sedan in ansökan om att bli en bidragsberättigad förening. Från 1 januari 2025 gäller registrering i det nya systemet Rbok.
Här får du hjälp och guidning med din registrering i Rbok.
Klicka här för att komma till boknings- och bidragssystemet ASB
I en första fas kommer enbart investeringsbidraget, projektbidraget och litet projektstöd att kunna sökas i Rbok. Övriga bidrag införs succesivt och tillsvidare kommer redan ansökta och beviljade bidrag återredovisas i Actor Smartbook. Även aktivitetsbidraget för hösten 2024 kommer sökas i Actor Smartbook.
Aktivitetsbidraget är ett närvarobaserat stöd till bidragsberättigade föreningar som har aktiviteter för barn och ungdomar 7–20 år samt för personer med funktionsnedsättning.
Aktivitetsbidraget kan sökas två gånger per år. Ansökan görs närmaste ansökningsdag efter att aktiviteterna är genomförda. Bidraget beräknas utifrån inrapporterad närvaro för deltagare 7-20 år.
Ansökan för hösten 2024 sker i kommunens bokning- och bidragssystem ActorSmartBook. Är föreningen med i Riksidrottsförbundet (RF) börjar ansökan i Idrottonline.
De föreningar som är med i RF och söker via Idrottonline behöver:
Mer information om hur du skapar en kommunfil via Idrottonline hittar du här. Vid frågor kontaktar du Riksidrottsförbundets LOK-stödsgrupp, ring 08 – 699 61 50 eller mejla till lok@rfsisu.se
För nästkommande period (1 juli till och med 31 december 2024) ska närvarorapportering och ansökan ske i ASB. Instruktioner för hur närvarorapportering och ansökan ska göras finns under föreningens ’Mina sidor’. Om ni har frågor är ni välkomna att kontakta oss.
Projektbidraget ska ge föreningar möjlighet att genomföra projekt med syfte att höja föreningens kvalitet. Projektbidraget ska uppmuntra till utvecklingsarbete och vänder sig till föreningar som har ambitionen att förändra och utveckla sin verksamhet.
Projektbidrag kan sökas två gånger per år. Vid samarbetsprojekt mellan flera parter ska endast en av parterna ansöka om projektbidrag.
Ansökningsdag 25 februari. Ansökan ska avse projekt föreningen planerar starta under halvåret juli-december innevarande år.
Ansökningsdag 25 augusti. Ansökan ska avse projekt föreningen planerar starta under halvåret januari-juni kommande år.
Bidrag kan ansökas med upp till 60 000 kronor per ansökan. En förening kan beviljas maximalt 100 000 kronor i projektbidrag under ett kalenderår. Ett projekt kan bara beviljas projektbidrag en gång.
Investeringsbidraget ska möjliggöra för föreningar att underhålla, renovera eller göra ny-, till- eller ombyggnad av anläggningar som föreningen äger eller hyr med förstahandskontrakt.
Ansökan om investeringsbidrag kan göras två gånger per år.
Ansökningsdag 25 februari. Ansökan för projekt som startar under juli-december innevarande år.
Ansökningsdag 25 augusti. Ansökan för projekt som startar under januari-juni kommande år.
Bidrag kan ansökas om högst 50 000 kronor per investeringsprojekt. En förening kan skicka in en ansökan per ansökningstillfälle.
Verksamhetsbidraget ska stötta verksamheter som på ett särskilt betydelsefullt sätt förbättrar möjligheten till en aktiv fritid för personer med en nedsättning av en fysisk, psykisk eller intellektuell funktionsförmåga. Ytterligare syfte med bidraget är att stötta långsiktiga satsningar för folkhälsa samt öppen verksamhet för särskilt prioriterade målgrupper.
Uppfyller allmänna villkor.
Ansökan görs en gång om året den 25 augusti för kommande verksamhetsår. En förening kan skicka in en ansökan per kalenderår. Till ansökan ska bifogas en verksamhetsplan för kommande verksamhetsår.
Klicka här för att söka verksamhetsbidrag i vårt boknings- och bidragssystem ActorSmartBook (ASB).
Lovbidraget ska möjliggöra för föreningar att genomföra kostnadsfria och meningsfulla idrotts- och fritidsaktiviteter på skollov för barn och unga 7-20 år.
Uppfyller allmänna villkor.
Ansökan om lovbidrag kan göras tre gånger per år och varje lov har specifik ansökningsdag. Ansökan öppnar minst en månad före ansökningsdag.
Ansök senast 15 januari.
Ansök senast 15 april.
Ansök senast 15 september.
Maxbelopp per ansökan är 60 000 kronor för sommarlov och 30 000 kronor för övriga lov. Beslut fattas inom tre veckor efter varje ansökningsdag. Förening som beviljas bidrag ska anmäla sin aktivitet till kommunens lovprogram.
Bidraget ska utgöra en stabil grund för föreningar som på olika sätt bidrar till att personer med funktionsnedsättning får en aktiv fritid, ett socialt sammanhang och att deras intressen tillvaratas.
Uppfyller allmänna villkor.
Bidragets storlek baseras på antalet medlemmar som är folkbokförda i Nacka kommun. Bidraget uppgår till 100 kronor per medlem och år.
Ansökan görs en gång per år den 1 mars för innevarande år. För 2025 var bidraget en del av särskilt verksamhetsbidrag
Nästa ansökningsperiod öppnar 2026.
Läs riktlinjerna för föreningsbidrag. (PDF-dokument, 261 kB)
Sidan uppdaterades: