Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Så här går ansökan till - steg för steg

SÅ HÄR BÖRJAR DET

  • När du ansöker om stöd bokar biståndshandläggaren en tid för ett möte. Mötet kan även vara per telefon, digitalt eller fysiskt. Du bestämmer själv vilka som ska vara med, till exempel närstående. Om du har behov av tolk följer en sådan med. För att handläggaren ska kunna utreda behovet av hjälp ställer hon/han frågor som gäller ditt hälsotillstånd och dina behov.
  • Din ansökan prövas utifrån Socialtjänstlagen och de riktlinjer som den politiska nämnden har beslutat. Riktlinjerna är till för att säkerställa att personer med likartade hjälpbehov får hjälp i samma omfattning. Prövning sker alltid utifrån individuella behov.

DU FÅR ETT BESLUT

Biståndshandläggaren fattar ett beslut om den hjälp du har rätt till och omfattningen av stödet. Beslutet skickas till dig. Om du har fått ett beslut om avslag kan det överklagas till Förvaltningsrätten. Information om hur det går till får du tillsammans med beslutet. Här kommer du till Förvaltningsrätten.

DU FÅR HJÄLP

När du blivit beviljad en insats kommer beslutet att skickas till dig, och en beställning skickas till valt företag (anordnare) som kommer att ta kontakt med dig för vidare planering. Mer information om de vilka anordnare som finns hittar du i Jämföraren:

Du har rätt till en egen kontaktperson hos din anordnare. Du har också rätt till en ersättare till din kontaktperson, när din ordinarie kontaktperson är frånvarande. Kontaktpersonen ska genom regelbunden kontakt med dig, dina närstående och/eller eventuell företrädare och skaffa sig goda kunskaper om dig, ditt vardagsliv och dina behov av hjälp och stöd. Du har möjlighet att påverka valet av
kontaktperson. Anordnaren ska ta hänsyn till dina intressen och behov (t ex språk) vid val av kontaktperson.

Anordnaren ska inom två veckor efter att din hjälp påbörjats ta fram en
genomförandeplan tillsammans med dig och eventuella företrädare.
Det är dina behov som styr genomförandeplanen. Genomförandeplanen är en överenskommelse mellan dig och hemtjänstanordnaren där du har möjlighet att påverka hur, när och på vilket sätt din hjälp ska utföras. I planen ska det också stå när ni tillsammans ska följa upp den. Det ska vara minst en gång om året , men du kan begära att det görs oftare om du tycker att det behövs.

Anordnaren är skyldig att dokumentera hjälpen du får i en social journal.

Biståndshandläggaren kan ge mer information om olika företag (anordnare) och kan även hjälpa till i kontakten.

Vill du veta mer om vilka krav som ställs på anordnare i Nacka? Kraven för hemtjänst finns sammanställda här. Kraven för särskilt boende finns här.

Hur lång tid tar det att få ett beslut?

Din ansökan ska enligt Socialtjänstlagen alltid handläggas skyndsamt. Handläggningstiden brukar variera mellan 1-6 veckor beroende på vad du ansöker om. Stora utredningar där handläggaren behöver få in läkarintyg eller andra
bedömningar kan ta längre tid.

Uppföljning av beslut

Biståndshandläggare följer upp din situation regelbundet och utifrån behov. Det kan innebära ändrade hjälpinsatser eller att insatserna ökar eller minskar i omfattning.

Sidan uppdaterades: