Identifiera och beskriv produkten utifrån intressesegmentet Naturtribens behov och förväntningar. Vidare identifieras de samarbetsaktörer som kan bidra till att vidareutveckla idén. En omvärldsbevakning och jämförelse genomförs med liknande produkter och sampaketeringar från andra destinationer. Syftet är att inhämta kunskap, erfarenhet och omvärldstrender för analyser och användbara slutsatser i den fortsatta produktutvecklingen.
Alla produktidéer och sampaketeringar behöver checka av mot Stockholm Archipelagos uppställda krav och kvalitetskriterier för hållbar produktutveckling. Ekonomisk hållbarhet syftar främst på att bidra till den lokala ekonomin, miljömässig om att lämna så få avtryck på miljön som möjligt och social hållbarhet är att verka för att stärka samarbetet mellan skärgårdens olika aktörer och företagare. Tillsammans bidrar dessa tre dimensioner till att utveckla en hållbar destination. Syftet är att skapa fler hållbara, kvalitativa och sampaketerade produkter som tillsammans stärker utbudet i och efterfrågan på Stockholms skärgård.
Du som företag vill och kan:
Aktörerna som identifierats i steg 1 vidareutvecklar produktidén tillsammans. Vidare diskuteras förväntningar på samarbetet där möjligheter och utmaningar identifieras för att tillsammans skapa en realiserbar målbild för produktidén. I detta steg görs även en riskanalys i syfte att utarbeta åtgärder för hantering av dem. En översyn genomförs om ytterligare aktörer behöver involveras i samarbetet. Syftet är att undersöka om det finns alla aktörer för att utveckla produktidén samt att dessa har samma målbild och förväntningar på sampaketeringen.
En produktgrupp bildas med de aktörer som identifierats i steg 1 och 2, samt att andra roller eller kompetenser tillsätts som det anses nödvändiga i produktutvecklingen. Syftet är att fortsätta utveckla en hållbar produkt och att säkerställa att det finns rätt kompetens i produktgruppen. I detta steg formaliseras roller och ansvarsområden kring sampaketeringen samt att en enkel handlingsplan tas fram.
Produkten ses över i sin helhet för att eventuellt effektivisera sampaketeringens alla delar. Därefter konkretiseras produkten genom text och produktblad och visualiseras genom rörlig film och stillbilder. En kostnadsberäkning görs där aktörerna tillsammans tar fram ett riktpris för produkten. I detta steg görs en genomgång av produktens aktiviteter och överlämningar för att garantera ett gott värdskap. Syftet är att säkerställa produktens kvalité och hållbarhet utifrån naturtribens behov och förväntningar. I detta steg kan Stockholm Archipelago fungera som bollplank och stöd.
Gemensam prissättning förutsätter transparens och tillit mellan samverkansparter. Intäktsmodellen bygger på att leverantörerna i
sampaketeringen anger sitt pris utifrån en varierad prissättningsmodell beroende på verksamhet. Antingen ett fast pris per person eller utifrån kvantitet med fallande prisskala. Därefter adderas 20 procent på paketets totalpris. Vinstmarginalen beror på val av säljkanal och bokningsgrad per grupp. Syftet är att genom intäktsmodellen balansera två nyckelfaktorer: kundvärdet dvs vad marknaden är villig att betala och att leverantören får skäligt betalt.
Målet är att kvalitetssäkra produkten ut mot kund genom att genomföra en testkörning av produkten. En strategiskt utvald testgrupp väljs ut av företagen. I detta steg vidareutvecklas produkten genom att tillsätta en av företagen utvald testpatrull i syfte att få feedback utifrån kundupplevelse och servicenivå. Målet är att det måste finnas en jämn nivå på värdskap och service. Produkten utvärderas av testpersonerna.
Här planerar ni för marknadsföring utifrån valda säljkanaler och materialet ni tagit fram i steg 5. Uppföljning och analys av marknadsföringsinsatserna är viktiga redskap för att få utdelning i form av bokningar. I detta steg är Stockholm Archipelago viktig i marknadsföringen av produkten mot researrangörer, press och media. Syftet är att utöka marknadsföringen i flera kanaler för att få ökad spridning, där Stockholm Archipelago marknadsför hela skärgården som destination med produkterna som reseanledningar. Inom Stockholm Archipelagos marknadsplan ingår också att genomföra digitala marknadskampanjer på Instagram och Facebook.
Sidan uppdaterades: