Pilotprojektet testar AI-assistenten Copilot för att förbättra effektivitet, med fokus på informationssäkerhet. Användare utbildas för att hantera informationssäkerhetsåtgärder och Copilots funktioner prövas genom avgränsade case för att uppfylla lagkrav.
Vi ser att möjligheterna med AI-assistans i det dagliga arbetet är oändliga. Men för att säkerställa att dess potentiella nytta förverkligas på bred front framåt behöver vi inledningsvis prova ut nya arbetssätt och rutiner i mindre omfattning.
Vi strävar efter att Copilot ska bidra till signifikant effektivitetshöjning, kvalitetshöjning och ökad tillfredsställelse i arbetet samtidigt som vi höjer kunskapen om informationssäkerhet hos den enskilde användaren. Målet är att stärka Nacka kommuns position som en attraktiv arbetsgivare och säkerställa att användarna får nödvändigt stöd och utbildning för en säker och effektiv användning av Copilot.
Piloten genomförs i avgränsade case i nära samarbete med ett fåtal utvalda personer från de verksamheter som anmält intresse att delta. Inom ramen för piloten kommer vi att utveckla processer och stöd för användarna som ska säkerställa att informationssäkerhet och dataskydd efterlevs. Detta inkluderar utbildning och hjälpmedel för att hantera informationssäkerhetsåtgärder.
Efter genomförd pilot har vi fått bättre insikter om möjligheter och risker för att kunna rekommendera hur Nacka kommun kan införa Copilot bredare, inklusive vilka stöd användaren behöver och hur uppskalning kan stödjas genom nya arbetssätt.
Objektledare IT
Sidan uppdaterades: