Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Sickla rektorsområde

  • Maximal utveckling varje dag!

    Med lärandet i fokus

    Läs mer om hur vi arbetar
  • VÅRA SKOLOR OCH FÖRSKOLOR LIGGER CENTRALT I NACKA OCH I STOCKHOLMS ABSOLUTA NÄRHET.

  • Våra förskolor och skolor ligger nära varandra

    och samverkar för barnens och elevernas bästa

    Hitta till oss
  • Vi utvecklar vår undervisning

    Den ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet

Aktuellt inom Nackas kommunala skolor och förskolor

Julia Oscarsson Brente: En inspirerande resa till förskollärare på Björknäs förskola

När Julia studerade till förskollärare, gjorde hon sin verksamhetsförlagda utbildning (VFU) på Björknäs förskola. Efter att ha tagit examen våren 2023, blev hon anställd som förskollärare redan i augusti samma år. Nu har hon arbetat i snart ett och ett halvt år och trivs fantastiskt bra.

Nya särskilt yrkesskickliga förskollärare i Nackas kommunala förskolor!

Grattis Petra Liljedahl, Anna-Lena Widerberg, Petra Kraus, Johanna Hylén och Gabriella Jössund som utsetts till särskilt yrkesskickliga förskollärare inom Nackas kommunala förskolor!

Nacka kommun och Luleå tekniska universitet lanserar en ny modell för lärarutbildning

Nackas kommunala skolor och Luleå tekniska universitet har tagit fram en innovativ modell för en praktiknära lärarutbildning. Redan från start ska studenterna få praktisk klassrumserfarenhet, ingå i en skolas arbetslag och få vägledning av handledare som stöttar genom hela utbildningen. Den 18 oktober lanseras konceptet vid en konferens i Nacka stadshus.

Skolsociala team ska hjälpa elever till ökad skolnärvaro   

Hög skolfrånvaro är ett växande problem i samhället. För att förhindra att elever blir helt frånvarande från skolan är det viktigt med tidiga insatser utifrån varje elevs behov. Höstterminen 2024 startade projektet Skolsociala team i Saltsjöbadens rektorsområde för att i ett tidigt skede kunna hjälpa elever med oroande frånvaro.