Syftet med prao: Eleven ska lära sig om arbetslivets villkor, om arbetsplatsens yrken och lära känna sig själv. När eleven är ute på praoplatsen är det företagets arbetsmiljöregler och säkerhetsföreskrifter som gäller och det är elevens ansvar att känna till dem och följa dem. Arbetsplatsen har huvuddelen av ansvaret för att skydda minderåriga elever när de är på arbetsplatsen.
Handledare och introduktion- Eleven ska ha en tilldelad och namngiven handledare som är över 18 år. Eleven behöver en tydlig introduktion av arbetsuppgifter och säkerhetsföreskrifter. Handledaren behöver känna till Arbetsmiljöverkets och skolans regler, se nedan.
Arbetsmiljöverkets och skolans regler.
Eleven:
Arbetsmiljöverkets föreskrifter (AFS 2012:3) om minderåriga. Arbetsuppgifterna ska vara
lätta och ofarliga och anpassade efter dina kunskaper, förutsättningar och mognad. Du
måste vara säker och trygg under praon, inte utsätta dig för fara eller risker. Det är ditt ansvar att känna till arbetsplatsens samt skolans regler och följa dem.
Arbetsplatser som Nacka kommun inte tillåter:
Kommunen tillåter inte prao på arbetsplatser där det föreligger stor risk för elevens hälsa samt välbefinnande. Exempel: byggarbetsplatser, arbetsplatser där det förekommer djur, laboratorier, lager där transporter används, mark- och anläggningsarbeten och transportindustri eller övriga arbetsplatser med riskfyllda arbetsuppgifter (hänvisning till ”Minderårigas arbetsmiljöföreskrifter AFS 2013).
För mer information runt prao för Samskolans elever, kontakta Studie- och Yrkesvägledare Anna Karlsson anna.karlsson@nacka.se
Sidan uppdaterades: