Britta Wikman
Rektor, Saltsjöbadens rektorsområde
”Varenda elev ska känna sig som en del av det som pågår i klassrummet. Och läraren måste använda all sin kompetens för att det ska ske.”
Våra skolor och förskolor utmärks av ett stort pedagogiskt fokus och av en undervisning som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
Vår pedagogiska modell utgår ifrån elevernas kunskaper, föreställningar och intressen. Undervisningen är tydligt lärarledd och lärarna guidar eleverna genom lärandeprocessen fram till resultat. Eleverna får vara delaktiga i att sätta mål för sitt lärande och välja arbetssätt som passar dem. Slutligen analyserar läraren sin egen undervisning, drar lärdomar om vad som varit framgångsrikt och inte, samt delar erfarenheter om sin undervisning med kollegorna.
Undervisningen är både lärarstyrd och elevstyrd, där dialog och reflektion är centrala. Eleverna utvecklar sitt tänkande och kreativitet genom att delta aktivt i sitt lärande. Eftersom det finns stort utrymme för eleverna att vara medskapande till undervisningens form kan individuella anpassningar göras. De får också möjlighet att visa vad de lärt sig på många olika sätt, till exempel genom utställningar, filmer, föreställningar, seminarier eller prov.
Den pedagogiska modellen är ett levande arbetsverktyg som vi bearbetar, utvärderar och utvecklar i samarbete med Luleå tekniska universitet. Den hjälper våra lärare att analysera och utveckla sin undervisning för att skapa bästa möjliga förutsättningar för elevernas utveckling. Det utgör en del av vårt systematiska kvalitetsarbete. Målet är att alla lärare inom rektorsområdet ska implementera modellen i den egna yrkespraktiken.
Vi vet att trygghet är en grundläggande förutsättning för lärande. Därför arbetar vi målmedvetet för att skapa trygga relationer, en inkluderande miljö och ett aktivt mentorskap.
Vårt värdegrundsarbete hjälper eleverna att bli goda relationsbyggare och att förstå vikten av samarbete. Våra pedagoger skapar en atmosfär där eleverna känner sig trygga, vilket gör lärandet både roligare och mer framgångsrikt.
Eleverna får sätta upp mål för studierna tillsammans med sina lärare och diskutera sin utveckling både enskilt och i grupp. Lärarna arbetar med formativ bedömning och har feedbacksamtal med sina elever, där eleverna stöd och vägledning i sitt lärande.
Våra lärare samarbetar nära varandra i ämnes- och arbetslag för att kontinuerligt diskutera elevernas behov och kunskapsutveckling. Dessutom har vi ett trygghetsteam med hög kompetens som arbetar för att stärka gruppklimatet och hantera utmaningar.
För att ytterligare stötta eleverna finns elevhälsoteam på alla våra skolor. Här ingår biträdande rektor, skolpsykolog, skolläkare, kurator, skolsköterska och speciallärare – alla med uppdraget att skapa en trygg och inkluderande lärandemiljö.
Sidan uppdaterades: