10:30-10:50
Träna på att tala och artikulera rätt med hjälp av Anna-Carin Håkansson och Anna Bengtsson bildkort. Genom lekarna, som beskrivs i handledningen, tränas och stimuleras flera sinnen som syn, hörsel och känsel, koncentration, kroppsmotorik, självkänslan, fantasi, minne, samspel och kommunikation
Ratchanee Mahachai Källman, Fiskarhöjdens förskola
11:00-11:20
En inspirerande berättelse om hur man kan samarbeta med allt från det lokala ålderdomshemmet till de stora statliga museerna för att ge eleverna en maximal upplevelse vad gäller kultur, skapande, empati och allas lika värde. Vi ger en bakgrund, tips på samarbetspartners, visar bilder och berättar hur man kan gå tillväga för att lyckas i detta viktiga arbete.
Birgitta Torstensson, Marie Färnert, Neglinge skola
11:30-11:50
Lärande för hållbar utveckling, pedagogisk dokumentation, följa ett kastanjeträd genom årstiderna.
Mikael Wicktor, Vilans förskola
13:00-13:20
Vi kommer att visa hur man kan använda projektor för att skapa olika miljöer, rum i rummen, för språkutvecklande arbete, sagoprojekt och skapande verksamhet med barn i olika åldrar.
Christina Åström Lindberg, Martina Borg, Gläntans förskola
13:30-13:50
Elevarbeten i ämnet bild om plaster i våra hav. Presenterat med hjälp av animerade lerfigurer.
Helén Sandström, Helena Kihlström och Sari Feldt Norgren, Boo Gårds skola
14:00-14:20
Hur vi får barnen delaktiga i måltiden och hur vi skapar matglädje genom att samarbeta pedagoger, kök och barn emellan.
Li Degerman, kock, Ulrika Magnér, pedagog, Vårgärdets förskola, Neglinge skolenhet. Prisbelönta i White Guide Junior 2017 samt 2018.
14:30-14:50
Två elever gör en muntlig presentation med bildspel om olika miljöproblem till exempel palmolja, bananer, jätteräkor. Det vi gör idag sätter sina spår i framtiden, vi ärver inte jorden av våra föräldrar utan vi lånar den av våra barn.
Petra Hultman, Lisen Klein, Annika Bjureflo samt elever, Eklidens skola
15:00-15:20
Om samarbetet med Childrens Museum of the Arts i New York City och det världsomspännande projektet, CIVICKIDS. Genom att arbeta med konstnärliga uttryck tillsammans med förskolans familjer gör vi barnens röster hörda och skapar ett samhällsengagemang kring olika teman.
Mimmi Adolfsson, ateljerista, Condorens förskolor
15:30-15:50
Syftet med projektet är att öka professionaliseringen av skolans arbete kring lärande genom kooperativa strukturer och förhållningssätt. Målet är att utifrån ett likvärdigt arbetssätt på skolan kring elevernas lärande skapa gemensamma strukturer och rutiner för att öka studieron och elevinflytandet.
Jessica Dicksson-Gänger och Marie Hellsten, förstelärare på Sågtorpsskolan
16:00-16:20
Om hur du kan organisera en ateljé för de yngsta barnen på förskolan där de kan ha inflytande och delaktighet.
Clena Widerberg, Condorens förskolor, avdelning Safir 1-3.
Sidan uppdaterades: