10:00-10:20
Vårt arbete med barnhälsoteam på Kulingen och Kummelnäs förskolor. Tillsammans med barn- och elevhälsans specialpedagog har vi utvecklat ett arbete för att fånga upp barn som väcker funderingar. Det har resulterat i kollegialt lärande med ökad förståelse och kompetens om hur vi arbetar med barns olikheter och likheter.
Susanne Hammargren, Kummelnäs och Kulingens förskolor och Åsa Timan, Barn och elevhälsan
10:30-10:50
Från förskolan till gymnasiet; hur överlever man skolan trots grav dyslexi, och hur övervinner man alla förväntningar?
Föreläsning med YBC-eleven Daniella Alm Heljeved företagare, författare, föreläsare och bloggare.
11:00-11:20
11:30-11:50
Hur kan förskolans pedagoger stötta och ge dessa barn redskap att utvecklas efter sina förutsättningar? Vilka stödstrukturer behövs i miljön för att göra förskolan mer begriplig och tillgänglig för alla barn?
Åsa Timan, Barn och elevhälsan
12:00-12:20
13:00-13:20
Ett genomtänkt och ihärdigt trygghetsarbete kan ha stor positiv inverkan på elevernas mående och utveckling med ökad ”vi-känsla” och färre kränkningar som följd. Hur uppnår vi den här sortens trygghetsarbete?
Britta Algesten och Kristina Sandberg, Barn och elevhälsan
13:30-13:50
Det praktiska arbetet som metod. Vi använder alla sinnen. I samarbetet vävs olika förmågor in som eleverna har nytta av i sin undervisning.
Jaana Hansson och elever, Sågtorpsskolan
14:00-14:20
Vi arbetar med gemensamma träffar i åk 4-6 för barn med NPF-diagnos för att ta bort stigmat och lyfta elevernas egna tankar och funderingar. Vi beskriver upplägget, strukturen och framförallt den positiva känslan av gemenskap.
Helena Pålsson, Sigfridsborgsskolan
14:30-14:50
Hur kan jag som pedagog möta föräldrar i svåra samtal? Krissamtal eller samtal i kris? Roller? Professionell men med värme? Struktur som hållande? Förarbete - genomförande - efterarbete? Samtal som en process!
Eva-Christina Bergander, Barn och elevhälsan
15:00-15:20
Under devisen ”nödvändigt för vissa men bra för alla” har Orminge skola påbörjat ett arbete mot en NPF-säkrad skola som mynnat ut i ett systematiskt kvalitetsarbete kring kartläggningar, anpassningar, insatser och uppföljningar.
Specialpedagogerna Therese Eldebrandt, Anna Jakiel, Orminge skola
15:30-15:50
Alla människor har behov av bra ljudmiljö. Några har större behov än andra. Varför är det så och hur ser det ut i våra förskolor skolor och fritidshem? Vi behöver minska störande ljud och öka det som ska höras.
Hur då?
Karin Källström, hörselpedagog, Barn och elevhälsan
16:00-16:20
Hur kan vi med hjälp av visuellt stöd i lärmiljön öka elevernas inkludering och delaktighet under hela skoldagen? Inspireras till att utveckla det visuella stödet i din verksamhet.
Elin Solli, logoped, Barn och elevhälsan och Emelie Grahn, speciallärare, Björknässkolan
Sidan uppdaterades: