Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.
Program

Makerspace och e-sport

Makerspace och e-sport är två torg där du kan ta del av och prova på nya tekniker. Du kan också se och diskutera vad e-sport kan vara i skolans värld.

Makerspace

Makerspace-torget arrangeras tillsammans med Hands-On Science. Hands-On Science kommer att tillsammans med pedagoger och elever från våra kommunala skolor visa och inspirera kring hur programmering, skapande, digital förståelse och nyfikenhet förenas.

Program

9:30-10:30
Klappa och hälsa på robotar.
.
10:30-11:00
Bluebot workshop och tävling.

11:30-12:00
Microbit workshop.
.
13:00-13:30
Möt Sågtorpsskolans digitala agenter. De demonstrerar microbit, dash, ozobot och sphero mini. Tävling
13:30-14:00
Träffa roboten Pepper och tre elever från Nacka gymnasium.

15:00
Spela fotboll och basket med roboten Dash och tävling.
.
15:30
Möt Sågtorpsskolans digitala agenter som håller Microbit workshop.

16:00
Möt Sågtorpsskolans digitala agenter som visar ozobot, sphero mini och dash. Tävling.
.

Sågtorpsskolans Digitala agenter och Makerspace

På Sågtorpsskolan finns två digitala agenter i varje klass åk 1-6. Deras ansvar är att dela med sig av sin kunskap kring digital teknik och kompetens till sina klasskamrater. Samt vara en förebild på Internet och sociala medier. De träffas ca 1 gång i månaden med skolans IKT-pedagog Linnea Malmsten för att sedan ta med sig ny kunskap eller information tillbaka till sin klass.
Våra 4 ledord vi arbetar med för att skapa ett tryggare och schysstare Internet är: var kritisk, ljug inte, såra ingen, säg till. Vi har även SågtorpHack på skolan. En kostnadsfri kodstuga som öppnar i perioder och på lov i samarbete med kodcentrum. Digitala agenterna är volontärer på SågtorpHack.
IKT pedagog Linnéa Malmsten och digitala agenter åk 6 visar olika verktyg och berättar om sitt uppdrag på skolan.

Om Hands-On Science

Hands-On Science AB vill förbättra lärandet i skolan. Med “hands-on”-läromedel, som till exempel luppar, programmerbara robotar, byggsatser och biologiska undervisningsmaterial, får eleverna möjlighet att arbeta med flera sinnen. Hos oss hittar du material för nyfikna i alla åldrar, förskola, grundskola, gymnasium och högskola. Vi erbjuder lektionsplaneringar, workshops och inspirationstillfällen för att hjälpa er att möta utmaningarna med programmering i läroplanen. Vi har vad som behövs för att göra matematik, teknik och naturvetenskap roligt.

E-sport - Area Academy

Träningspass i e-sport

Representanter från Area Academy kommer att tillsammans med ungdomar och pedagoger från Nackas kommunala skolor att e-sporta för öppen ridå i montern.

Under träningspassen kommer representanter från Area Academy att kommentera spelet. Du får lyssna, följa med och lära dig om spelet när de berättar vad som händer. Hörlurar delas ut strax före passet!

10.00 – 11.00 Träningspass med ungdomar

13.00  – 14.00 Träningspass med pedagoger som anmält sig

14.15 – 14.45 Paneldebatt ”E-sport” i lokal Avance på Övre plan

15.00 – 16.00 Träningspass med pedagoger som anmält sig

Varför e-sport?

En absolut majoritet av ungdomar idag e-sportar och lever en stor del av sitt liv digitalt. Många av dem som spelar är starkt motiverade och drivna i sitt spelande, men kan inte omvandla det drivet som en positiv kraft.

Datorspel utvecklar egenskaper såsom problemlösning, minne och språk om spelandet brukas engagerat och drivet.

Area Academy

Företaget Area Academy har stor kompetens inom e-sport, pedagogik, föreningsliv och socialt arbete.

Area Academy utvecklar föreningsverksamhet, ungdomsverksamhet och läger för att aktivera ungdomar via sina intressen. De utvecklar kurser och program inom e-sport för gymnasium, grundskola och högskola och arbetar med hemmasittare och nyanlända med e-sport som verktyg.

Petter Sjöstrand från AreaAcademy medverkar i filmen nedan!

Sidan uppdaterades: