På Neglinge skola vill vi stärka lärarnas profession med vetenskaplig metodologi för att kunna forska i klassrummet; utvärdera och analysera undervisningens innehåll i relation till studieresultat med målsättning att nå ännu bättre resultat. Lärarnas studier genomförs i skolornas lokaler med föreläsare från universitet både i Sverige och internationellt.
På Neglinge skola möts elever från olika bakgrunder i klassrummet. Det skapar en stimulerande och inspirerande lärandemiljö där en lärarledd undervisning integrerat med interaktiva arbetsmetoder möjliggör ett djuplärande för alla. Forskning i klassrummet visar hur inkluderande arbetssätt och studiemiljö skapar möjligheter för alla elever att nå högre resultat. Forskningsfrågor formuleras med utgångspunkt i skolans vardag där både styrkor och utmaningar analyseras.
Lärarna på Neglinge skola leder undervisningen utifrån ett kollegialt samarbete. I ämneslag planerar de lektioner, utvärderar studieresultat och utarbetar arbetssätt för att stärka elevernas lärande och studieresultat. Struktur och tydlighet för alla lektioner är lika viktigt som att skapa nyfikenhet och kreativitet. Här skapas förutsättningar för eleverna att förvärva kunskaper som håller för fortsatta studier på en högre nivå. Detta görs genom att kontinuerligt utvärdera hur undervisningens innehåll och form ger de bästa resultaten.
Det är mot bakgrund av en väl organiserad skolverksamhet som kompetensutveckling för hela kollegiet kan inriktas mot forskning på avancerad nivå med en egen Lärarakademi. Lärarakademin fungerar som ett forskningscentrum på lokal nivå för samverkan och utbyte av ämnesdidaktisk utveckling och forskning mellan lärarna i hela rektorsområdet.
Sidan uppdaterades: