Nackas kommunala skolor genomförde läsåret 2015/2016 en språksatsning. Det övergripande syftet med satsningen var att fördjupa alla lärares kunskaper om hur de kan arbeta språkutvecklande och språkmedvetet på alla stadier och i alla ämnen och därmed öka likvärdigheten och måluppfyllelsen i våra verksamheter. Språksatsningen har därefter fortsatt med en satsning på skolbibliotek och 2023/2024 genomförs en lässatsning.
Inom ramen för språksatsningen har en vägledning för språk-, läs- och skrivutveckling tagits fram. Vägledningen uppdaterades 2023 och den vänder sig till alla lärare och pedagoger i alla årskurser och i alla ämnen – såväl teoretiska som praktiskt estetiska – i Nackas kommunala förskolor, grundskolor, gymnasieskolor samt anpassade grund- och gymnasieskolor.
Ladda hem vår Vägledning för språk-, läs- och skrivutveckling här (PDF-dokument, 4 MB)
Under hösten 2020 gjordes en särskild satsning på skolbiblioteksverksamheten i våra grund- och gymnasieskolor. Skolbibliotekets funktion är förtydligad i läroplanen, och rektor har ett särskilt ansvar för att ”skolbibliotekets verksamhet används som en del i undervisningen för att stärka elevernas språkliga förmåga och digitala kompetens” (Lgr11/reviderad 2018). Målgrupp var skolornas skolbibliotekarier eller den medarbetare som har ansvar för skolbiblioteket. Alla skolor ska ha en kontaktperson för ”skolbibliotek”, företrädesvis skolans skolbiblioteksansvarige/skolbibliotekarie. I Vägledningen för språk,- läs- och skrivutveckling finns även en skolbiblioteksplan för Nackas kommunala skolor (se länk ovan).
Bilderna ovan: Sebastian Lönnlöv, Maria Åsberg och Elisabet Brandberg skolbibliotekarier vid Nacka gymnasiums skolbibliotek
Under läsåret 2023/2024 genomför Nackas kommunala skolor och förskolor en särskild satsning på läsfrämjande insatser under ledning av Karin Herlitz, Nacka gymnasium.
Kontakta utbildningsstrateg: jonatan.lannemar@nacka.se
Som ett komplement till vägledningsdokumentet för språk-, läs- och skrivutveckling finns även en vägledning för hur förskolan kan arbeta med flerspråkighet. Underlag till vägledningen är förskolans styrdokument, Skolverkets rekommendationer och Nacka kommuns utbildningsenhets riktlinjer.
Flerspråkighet i förskolan - vägledningsdokument (PDF-dokument, 213 kB)
Inom Nackas kommunala skolor och förskolor finns modersmålsenheten som ger elever modersmålsundervisning i kommunala och fristående skolor. På modersmålsenhetens webbsida finns mer information om vilka regler som gäller och hur man ansöker.
Se modersmålsenhetens webbsida
Sidan uppdaterades: