Efter en gedigen meriteringsprocess har Nackas kommunala skolors och förskolors bedömargrupp nu utsett fem nya särskilt yrkesskickliga förskollärare som ska driva utveckling inom sitt rektorsområde.
Du har språket i fokus i ditt arbete. Du är professionell i ditt uppdrag och har ett tydligt fokus på läroplanens uppdrag och lyfter varje barns behov. Du ser barnen som individer i en helhet, du låter barnen röra sig fritt och fångar barnen i ett lärandetillfälle. Varje barn ska stimuleras. Du är tydlig i din kommunikation med vårdnadshavare och i den pedagogiska dokumentationen. Du är en sann organisatör!
Du lyfter fram din varierade undervisning och hur du arbetar med lärmiljöerna. Ditt professionella sätt genomsyrar ditt arbete och du lyfter vikten av kollegialt lärande. Vårdnadshavarna lyfter fram ditt fina sätt och att deras barn uttrycker att de vill bli förskollärare är ett mycket gott betyg. Du är hängiven, delaktig och tydlig. Du sprider värme, stödjer, uppmuntrar och utmanar.
Du lyfter fram vikten av leken och den lustfyllda leken. Du är tydlig, medveten och rak i din kommunikation. I arbetet med barnen skapar du aktiva och engagerade barn som blir sedda. Du är konkret, väl förberedd och har även en förberedd lärmiljö. Du vill framåt vilket också framkommer då du blivit nominerad till Lära-priset.
Vi ser att du har en vilja och progression i ditt sätt att planera en god verksamhet. Du är reflekterande i ditt uppdrag och du visar på att du utvecklas. Du är noggrann, flexibel och lyssnar in barnen. Både det spontana och styrda får ta god plats i din undervisning och du anpassar undervisningen till varje barns förmåga. Du har en språkstimulerande verksamhet och vi ser att även vårdnadshavare förstår detta. Du skapar en inspirerande pedagogisk lärmiljö. Du värnar kollegialt lärande och låter många tankar och idéer komma fram samtidigt som du utmanar kollegorna och släpper fram dem i ert samarbete.
Språket är centralt i ditt arbete. Du sprider glädje och lyfter barnens styrkor vilket stärker barnens självförtroende. Pedagogisk dokumentation är centralt för dig. Du skapar delaktighet och inkludering för barnen. Du är tydlig och delar kunskap i kollegiet utifrån att du är en förebild. Du lyfts fram som en ”kraftkälla” på förskolan och i arbetet med barnen. I den kontext du arbetar har du lyckats förmedla förskolans verksamhet till vårdnadshavarna.
Våra särskilt yrkesskickliga förskollärare driver utveckling inom sitt rektorsområde genom att till exempel jobba som pedagogisk ledare, handledare eller delta i olika utvecklingsprojekt. De kan även ingå i gemensamma utvecklingsprojekt för alla Nackas kommunala förskolor. Uppdraget innehas i två år med möjlig förlängning med två år i taget. Sedan tidigare är Martin Boson särskilt yrkesskicklig förskollärare i Myrsjö rektorsområde och Sandra Oderud i Södra Boo rektorsområde.
För att bli särskilt yrkesskicklig förskollärare ska man vara legitimerad, ha minst fyra års erfarenhet samt vara tillsvidareanställd inom Nackas kommunala förskolor. Processen för att tillsätta de särskilt yrkesskickliga förskollärarna har haft följande steg: en öppen intresseanmälan, ett urval av kandidater som fått visa och styrka sina kvalifikationer i en meritmapp, en bedömargrupp som granskat meritmapparna och gjort slutligt val.
Sidan uppdaterades: