Skolsociala team är ett samarbete mellan skola och socialtjänst. I projektet i Saltsjöbaden ingår Isabelle Lanér, psykolog, och Annika Lundell, socionom. Maria Trygger, biträdande rektor, är samordnare för de medverkande skolorna.
- Att elever missar sin utbildningstid i skolan är en stor riskfaktor för bland annat psykisk ohälsa, både hos individen och deras familjer. Därför är det viktigt att erbjuda både eleven och familjen rätt stöd i rätt tid och det kan vi göra genom att samarbeta mellan olika enheter. Förhoppningen är att vi med denna metod kan bryta negativa spiraler i tidigt skede, för att förebygga och förhindra att elever blir helt hemmavarande från skolan, säger Isabelle Lanér.
Det skolsociala teamet kartlägger elevens frånvaro för att förstå de bakomliggande orsakerna. Utifrån det föreslås sedan lämpliga åtgärder efter varje elevs behov. Arbetet sker i nära samarbete med elev, familj, skola och andra relevanta aktörer. Med hjälp av kartläggningen kan eleven få en bättre förståelse för sin situation, vilket är en viktig faktor för att åstadkomma en långsiktig och hållbar förändring.
- Att ha svårt att delta i undervisning kan väcka mycket skam och frustration, både hos eleven själv och andra viktiga personer i deras närhet, förklarar Annika Lundell. En ökad förståelse för varför det blir svårt och vad man kan göra åt det kan skapa ett lugn och en trygghet i arbetet med att stegvis närma sig en ökad skolnärvaro.
Det här är Nackas första skolsociala team och det drivs som ett projekt inom Saltsjöbadens rektorsområde med Igelboda skola, Neglinge skola och Saltsjöbadens samskola. Projektet pågår från höstterminen 2024 till mars 2025.
- Vi är hoppfulla om att vi tillsammans kan göra skillnad för eleverna och bidra till ökad skolnärvaro, måluppfyllelse och välmående. Vi håller också tummarna för att projektet blir förlängt så att vi kan fortsätta driva detta viktiga arbete för fler av Nackas elever, avslutar Annika Lundell.
Sidan uppdaterades: