– Jag tar emot priset med skräckblandad förtjusning! Jag känner mig glad, stolt och hedrad över att få detta fina lärarpris! Men nu gäller det också att leverera.
– Vi ska ta fram ett läromedel i religion. Läromedel i religion för eleverna i den anpassade skolan har varit eftersatt och det vanligaste är att lärarna måste använda läromedel för yngre elever eller skapa eget material.
– Jag hoppas att vårt material innebär ett lyft för SO-undervisningen i den anpassade skolan. Kunskap om och förståelse av ämnet religion är både svårt och viktigt, det är vi alla smärtsamt medvetna om just nu med tanke på situationen i Israel och Palestina.
Prisceremoni och middag hölls hos landshövding Anna Kinberg Batra i Tessinska palatset den 26 oktober. Dagen efter fick eleverna se både utmärkelsen och bilder från Tessinska palatset, vilket de tyckte var spännande.
Priset delas årligen ut av Helge Ax:son Johnsons stiftelse i syfte att belöna insatser och initiativ inom utbildningsområdet.
Funktionella och gedigna läromedel spelar en central roll för elevers lärande. Att hitta rätt läromedel för elever med intellektuell funktionsnedsättning utgör en särskild utmaning. Projektet bedöms ha förankring i lärares beprövade erfarenhet med den särskilda kompetens som speciallärare besitter. Via samverkan med Specialpedagogiska skolmyndigheten SPSM kan projektet få god spridning.
Se filmen – En dag på Sickla anpassade grundskola, där bland annat Antina medverkar och berättar om hur de med hjälp av olika uttrycksmedel och strategier arbetar med att undervisa och motivera elever att lära.
Sidan uppdaterades: