Pristagarna berättade kort om sina utvecklingsprojekt och fick ett diplom och en blomma av Björn Söderqvist och Jonatan Lannemar.
Här nedan finns länkar till pristagarnas utvecklingsartiklar som publicerats på Skolporten.
Elina Hentzel och Evelina Didriksson, Kristallens förskola: ”Jag är nöjd med att jag liksom har skapat en bok”. Ett projekt om muntligt berättande och social hållbar utveckling i förskolan.
Ove Axelsson och Johan Söderström, Järla skola: Idrott och hälsa lång. Ett kreativt användande av schemat som medel att nå ett av läroplanens mest svårtillgängliga centrala innehåll.
Kristina Ekmark och Anna Fredmark, Myrsjöskolan: Instagram i en historisk kontext. Filmer av tonåringar som om Instagram och mobiler fanns under andra världskriget.
Malin Hökby och Martin Flodkvist, Myrsjöskolan: På minnespromenad genom tusen år av språkutveckling. Ett temaarbete i svensk språkhistoria och studieteknik.
Magdalena Gyllenlood, Pernilla Lämber, Veronica Wirström, Nacka gymnasium: Poesins möjligheter. Ett projekt om poesins påverkan på elevers skrivutveckling.
Christer Sjöberg och Dylan Robertz, Sigfridsborgs skola: Programmering i ämnet idrott och hälsa. Elever skapar sina egna stegräknare Sigfridsborgsskolan. (Artikeln publiceras inom kort.)
Nackas kommunala skolor och förskolor delar varje år ut Kvalitetspriset Fjädern som syftar till att utveckla undervisning och lärande. Priset kan sökas av alla medarbetare som har förskollärarexamen, lärarexamen eller fritidspedagog/fritidslärarexamen och som har genomfört ett pedagogiskt utvecklingsprojekt eller gjort en studie av undervisning eller arbetssätt. Blir man utvald får man möjlighet att skriva en artikel enligt vetenskapliga krav om sitt projekt och få den publicerad på Skolporten. Dessutom får man en prissumma som till exempel kan användas till kompetensutveckling. Fjädern har delats ut sedan 2007 och de cirka 90 artiklar som hittills belönats utgör en fantastisk kunskapsbas och inspirationskälla.
Sidan uppdaterades: