Juryns motivering:
Ida Svahn tilldelas första pris i val- och demokratinämndens uppsatstävling i samband med firande av 100 år av demokrati. Ida har skrivit en uppsats som är intressant både ur ett nutida och framtida perspektiv kring hur kommunen kan stärka barn och ungas perspektiv i sina beslut. Uppsatsen innehåller flera konkreta förslag för att bidra till ett ökat samhällsintresse. Ett positivt och intresseväckande anslag gör uppsatsen lätt och läsa och ta till sig.
Ida Svahn är 17 år och läser informations- och medieteknik på NTI-gymnasiet i Nacka. Hennes uppsats publiceras i Nacka Värmdöposten idag, läs den här.
Uppsatstävlingen är initierad av val- och demokratinämnden, som med anledning av 100-årsfirandet av demokrati och den allmänna rösträtten bjöd in kommunens gymnasieelever att delta i en uppsatstävling om demokrati. Fokus var att skriva om demokratin, gärna utifrån ett lokalt perspektiv. Fyra alternativa teman kring demokrati fanns att välja på.
Pristagarna belönas med 5 000 kr var. Det vinnande bidraget publiceras i Nacka Värmdöposten. Alla som deltagit i tävlingen kommer dessutom få göra ett gemensamt besök i riksdagen. Prisutdelningen sker i samband med val- och demokratinämndens möte i Nacka stadshus den 7 februari.
Förstapristagaren Ida Svahn är konkret och konstruktiv i sin text. Hon skriver: ”Hur ska man bära sig åt för att väcka intresse hos den yngre generationen och få dem att tänka efter samt se över sina beslut?” Sedan för hon själv resonemang om hur detta kan ske. Hon skriver till exempel:
”Kommunpersonal och politiker bör ta sig tiden att åka till olika skolor, då direkta möten ger eleverna en chans att ställa frågor…” Hon skriver vidare: ”Ge dem en text och de kommer ihåg lite av budskapet. Låter vi dem vara delaktiga i diskussioner och praktiskt arbete kommer de att förstå.”
Hon utmanar politiker – och hela vuxensamhället – att engagera sig och lyssna till unga. Men utmanar dem också att vägleda unga människor.
Andrapristagaren Gabriella Teixeira de Matos argumenterar för rösträtt vid 16 års ålder. Hon har närmast skrivit en pamflett: ”När jag försökte ta reda på anledningar till varför vi inte får rösta till kommunvalet kom nästan samma två resultat fram varje gång;
- Unga är lättpåverkade
- För okunniga för att förstå politik
Men när jag ser mig omkring är det många vuxna som både är lättpåverkade och förvånansvärt okunniga.”
Hennes avslutande argumentation är konstruktiv: ”Om även ungdomarna inkluderas får vi perspektiv från fler viljor och fler behov.” ”Jag vill vara med och påverka lika mycket som någon annan i vårt samhälle”.
Tredjepristagaren utgör hela klassen Na21 på gymnasiet YBC. De skriver i något som närmast liknar rappform. Tonläget är ibland mörkt, ibland hoppfullt:
”Sverige är demokratiskt
Våra politiker gör allt dramatiskt
Varför ska det alltid bli så problematiskt?
För oss barn och unga är allt osympatiskt.”
Men även en längtan skymtar fram:
”Vuxna gömmer kunskapen om rätt val i livet.
Hjälp oss göra rätt val i livet.”
– Det har inkommit många fina bidrag i tävlingen och tyvärr kan vi inte belöna alla, säger val- och demokratinämndens ordförande, Anders Tiger (KD). I det här fallet blir det så uppenbart när man läser allt intressant som finns i de övriga texterna. Pim Crusoe avslutar till exempel sin uppsats så här:
”Genom objektivitet och kunskap kan demokratins toppar och dalar med tiden förvandlas från skräckinjagande vågor till porlande krusningar.
Demokrati är att ta makt över framtiden. Min dröm är att gå förbi folk på gatan och mötas av en gemenskap i deras blickar. Jag vill att det ska skina av hoppfullhet, och faktumet att vi är en lika stor del av framtiden ska vara självklart. Jag vill uppfyllas av vetskapen att vi är på god väg i rätt riktning mot en stark framtid. Vi alla är ljuset för morgondagen.”
Sidan uppdaterades: