Bornholmsmodellen beskriver hur eleverna med strukturerade språklekar övar upp sin språkliga, fonologiska medvetenhet – den viktiga förutsättningen för att lära sig läsa. Bornholmsmodellen är vetenskapligt förankrad, väl beprövad, har haft en stor spridning i landets förskoleklasser och har under många år använts i Nacka kommun.
Kursens syfte är att bidra till fördjupad kunskap om hur man som personal i F-klass kan arbeta språkutvecklande med alla barn, i språksamlingar men också i alla vardagssituationer och under hela skoldagen. Kursen ger både teoribakgrund och praktik - konkreta verktyg att använda i den dagliga verksamheten. Samtal kring kurslitteraturen och möjlighet till erfarenhetsutbyte med kollegor vid andra förskolor är också viktiga delar av kursen.
Utbildningen kan ges till enskilda medarbetare, arbetslag eller del av skola och utformas enl. era önskemål och behov.
Kursboken Bornholmsmodellen (I. Lundberg, A. Strid, M. Rydkvist) innehåller strukturerade språklekar, metodiska tips, konkreta exempel och kopieringsunderlag samt även repetitionslekar för de elever som behöver träna mer och arbetsblad och svårare övningar för de elever som behöver ytterligare utmaningar.
Målgrupp: Personal i F-klass vid Nackas kommunala skolor
Föreläsare/kursledare: Catharina Alvin, logoped
För mer information och bokning: kontakta Catharina Alvin, logoped catharina.alvin@nacka.se
Sidan uppdaterades: