Har du inte anmält dig? Gör det senast 20 oktober!
Anmäl dig till en ämnesgrupp här
Har du frågor?
Här hittar du en del svar.
Se vilka som ingår i arbetsgrupperna
Här kan du se vilka som ingår i arbetsgruppen för respektive ämne.
Här är ramprogrammen för ämnena. Du som anmält dig till ett ämne har fått ett mejl från ämnesansvarig gruppledare med ytterligare information och länkar.
Tid |
Aktivitet |
8:30-9:00 |
Arbetsgruppen inlederPresention av dagen |
9:00-10:30 |
Föreläsning: De moderna språken didaktik och engelskaCamilla Bardel, professor i moderna språk med didaktisk inriktning, Stockholms universitet. |
10:30-10:40 |
Paus |
10:40-11.00 |
Diskussioner utifrån föreläsningenDiskussioner i mindre grupper |
11:05-11:30 |
Återkoppling från de olika grupperna |
11:30-12:10 |
Interaktion på engelskaUppgiftskonstruktion i engelska utifrån ett givet ramverk. Hur får vi eleverna att prata engelska och interagera. Malin Haglind och Anna Löfquist, Järla skola |
12:15-13:15 |
Lunch |
13:15-13:45 |
Realia: att göra material tillgängligt för eleverÄmnesövergripande projekt i engelska med fokus på realia. Hur kan vi anpassa materialet till olika behov i ett och samma klassrum? Mercè Camps, Samskolan |
13:45-14:10 |
Paus |
14:10-14:40 |
Att utveckla ordförrådet och berättandet genom poesiVarför arbetar vi med poesi? Vilka fördelar finns det? Arbetet med poesi för att främja skrivandet. Johanna Duré, Samskolan |
14:50-15:10 |
Practice speaking: tips & idéerCecilia Evelönn, Järla skola |
15:15-15:40 |
Tips och ideérOneline verktyg, användbara webbverktyg |
15:40-15:45 |
Diskussion i mindre grupper |
15:45 |
Avslutande summering av dagen och utvärdering |
Tid |
Aktivitet |
8:30-9:00 |
Välkomna1Ansvariga Amina Ronnhammar, Samskolan och Helene Molin, Borgvallaskolan hälsar alla välkomna och presenterar dagen. |
9:00-11:00 inklusive paus |
Föreläsning med Elisabeth FrankElisabeth Frank är fil.dr i pedagogik och lärarutbildare vid Linnéuniversitetet. Hon har medverkat till utformandet och utprövningarna till kartläggningsmaterial i språklig medvetenhet i förskoleklass, Hitta språket. Elisabeths forskningsintresse riktas mot elevers skriftspråkliga utveckling, läsundervisning och vad som konstituerar goda miljöer för läs- och skrivlärande. |
11:15-12:00 |
Utmaningar i förskoleklassHelena Henning kommer att berätta om sin forskning som handlar om utmaningarna i förskoleklass för både elever och förskollärarna. Utifrån egna erfarenheter och insamlad data från flera olika kommuner i Sverige har vi kunnat synliggöra förskollärarnas utmaningar att möta sina elever utifrån varje individs behov samt utifrån förskollärarnas olika förutsättningar. Helena Henning, Samskolan |
12:00-13:00 |
Lunch |
13:00-14:00 |
MåltidspedagogikHelena och Li ger oss inspiration kring måltidspedagogik. Förutom att det är roligt med måltidspedagogik är det ett utmärkt läroverktyg och sätt att få barn och elever att vilja äta mer frukt och grönt. Helena Pettersson, Kostkonsult och Li Degerman, kock |
14:15-15:00 |
Hitta språketHelene ger en kort presentation av Borgvallas kartläggning. Helene Molin, Borgvallaskolan |
15:15-16:00 |
Reflektion och avslutning |
Tid |
Aktivitet |
8:30-9:00 | Samling och presentation av dagen av ämnesledarna |
9:00-10:30 |
Föreläsning med Lena Boström:
|
10:30-10:50 |
Paus - Fika |
10:50-11:30 |
Workshop i grupper - diskussion |
11:30-12.00 |
Presentation från varje enskild grupp10 minuter/grupp |
12:00-13.00 |
Lunch |
13:00-14:00 |
Fortsatt presentation från varje enskild grupp10 minuter/grupp |
14:00-14:15 |
Paus (bensträckare) |
14:15-14:35 |
Äventyrspedagogik i samverkan med skolanEmma Bergström och Jonas Lundberg, Samskolan |
14:40-15.00 |
Rastverksamhet - Organiserade aktiviteterNina Rolén, Boo Gårds skola |
15:00-15:15 |
Paus (bensträckare) |
15:15-15:35 |
Roliga utelekarCharlie Österlund, Sågtorpsskolan |
15:35-16:00 |
Arbetsgruppen avrundar och avslutar dagen |
Tid |
Aktivitet |
8:45-9:00- |
Välkomna! |
9:00-9:45 |
Föreläsare Claes Annerstedt, Pass 1Claes Annerstedt är professor emeritus i idrottsvetenskap vid Institutionen för kost- och idrottsvetenskap vid Göteborgs universitet. |
9.45-10:00 |
Paus - rörelsepass |
10.00-10:45 |
Föreläsare Claes Annerstedt, Pass 2 |
10.45-11.00 |
Paus - rörelsepass |
11.00-12.00 |
Diskussionsgrupper |
12.00-13:00 |
Lunch |
13:00-14.00 |
Lgr11 versus Lgr22Gruppdiskussioner |
14.00-14.30 |
Active QuizPromenad om ca 2 km och kaffe |
14.30-15.00 |
Schemalagda halva friluftsdagar var tredje veckaEn kort föreläsning menad att inspirera och ge exempel. Genom att fördela undervisningstiden mindre traditionellt får vi färre schemabrytande dagar, skapar planeringstid åt kollegor på skolan samt ger oss själva goda möjligheter för regelbundet friluftsliv och utevistelse. Johan Söderström, leg Lärare Idrott & Hälsa, Förstelärare, Järla Skola |
15:00-15.45 |
Egen tid för idrottslärarna inom rektorsområdetDiskutera punkter som är viktiga för er och därefter dela med sig |
15:45-16:00 |
AvslutningEventuellt dela med sig något man tar med sig från dagen |
Tid |
Aktivitet |
8:30-8:45 |
Arbetsgruppen inlederPresentation av dagen |
9:00-10:30 |
Föreläsning med Lars MouwitzLars Mouwitz är professor med lång erfarenhet som gymnasielärare i matematik och filosofi och har skrivit läromedel i båda dessa ämnen. Han arbetade därefter på Nationellt Centrum för Matematikutbildning (NCM) vid Göteborgs universitet med uppdrag kring matematiklärares kompetensutveckling via kurser, konferenser och produktion av textmaterial för fortbildning |
10:30-10:45 |
Paus |
10:45-11:15 |
Dynamisk matematik – lärarledd undervisning med eleverna i fokusEn intervjustudie om elevers upplevelser kring matematikundervisningen samt en presentation om hur vi arbetar på lågstadiet med matematikundervisningen utifrån ett dynamiskt förhållningssätt. Ulrika Åström & Karoline Wallbeck-Hallgren, Saltsjöbadens Samskola |
11:15-11:25 |
Självreflektion |
11:30-11:50 |
Den perfekta mixen mellan analog och digital undervisning i matematikVarva analoga och digitala verktyg i matematikundervisning för att uppnå bästa resultat. Hur man kan färdighetsträna, skapa exittickets och lära sig nya matematiska begrepp med hjälp av analoga och digitala verktyg. Stella Savvidou, Boo Gårds skola |
11:50-12:00 |
Självreflektion |
12:00-13:00 |
Lunch |
13:00-13:30 |
Programmering av stegräknare - ämnesövergripande projektHur man kan arbeta med digitalisering i ämnet idrott och hälsa. Ett ämnesövergripande projekt i åk 4 på Sigfridsborgsskolan där eleverna fick programmera sina egna stegräknare. Christer Sjöberg & Dylan Robertz, Sigfridsborgsskolan |
13:30-13:40 |
Självreflektion |
13:45-14:05 |
Algebra genom mönsterKritiska aspekter när undervisningen handlar om aritmetiska mönster samt hur de kritiska aspekterna kan lyftas med hjälp av uppgifter. Nätverket STLS -Vad är det? Tove Wållberg, Järla skola |
15:05-14:15 |
Självreflektion |
14:15-14:45 |
Paus |
14:45-15:15 |
Digitala verktyg i matematikundervisningenHur lyckas man med digitala verktyg i matematikundervisningen? Vilka verktyg ska man välja? När ska man använda dem? Helena Kvarnsell, Björknässkolan |
15:15-15:25 |
Självreflektion |
15:30-15:45 |
Summering av dagen |
Tid |
Aktivitet |
8:30-9:00 |
InledningPresentation av dagen |
9:00-10:30 |
Föreläsning: De moderna språken didaktik och engelskaCamilla Bardel, professor i moderna språk med didaktisk inriktning, Stockholms universitet. |
10:30-11:00 |
Paus |
11:00-11:30 |
Diskussionsforum för moderna språklärarnaModereras av Karin Lundmark, Oskar Åberg och Johanna Duré |
11:30-12.00 |
Språk i praktikenGenom olika övningar får språklärarna praktiskt prova på olika övningar som sedan kan appliceras i det egna språkklassrummet. Karin Lundmark, Myrsjöskolan |
12.00-13:00 |
Lunch |
13.00-13:45 |
Perfekt Spanska – elevernas uppfattning kring svårigheter vid inlärning av verbformen perfekt på spanskaJohanna Duré, Samskolan |
14:00-14:30 |
Spel och muntliga övningar i språkklassrummetMercè Camps, Samskolan |
14:30-15:00 |
Fika |
15:00-15:30 |
Musik i språkklassrummetPontus Gustafsson, Samskolan |
15:30-16:00 |
Avslutande summering av dagen |
Tid |
Aktivitet |
8:30-8:55 |
Inledning - VälkomnaPresentation av dagen |
9:00-10:30 |
Föreläsning med Anders Jakobsson: Naturvetenskapernas didaktik - ett frigörande perspektivAnders Jakobsson är professor i naturvetenskapernas didaktik vid Malmö Universitet. En stor del av hans forskning handlar om elevers förståelse av naturvetenskapliga begrepp och teorier.
Föreläsningen är en beskrivning av framväxten av naturvetenskapernas didaktik som ett vetenskapligt forskningsområde där han börjar med upplysningstiden och avslutar med dagens problematik. Under tiden kommer han göra några nedslag i olika exempel på forskning inom området och där han varit aktiv.
|
10:30-11:00 |
Paus |
11:00-12:00 |
Diskussioner i respektive stadieÅk 1-3, åk 4-6 och åk 7-9 |
12:00-13:00 |
Lunch |
13:00-13:15 |
Återberätta från diskussionerna |
13:15-14:15 |
Presentationer från kolleger
|
14:15-14:45 |
Reading-fika |
14:45-15:15 |
Big Ideas of SciencePresentation av Big Ideas följt av gruppdiskussioner |
15:15-15:50 |
Diskussion i stadieblandade grupper i separata rum |
15:50-16:00 |
Avslutande summering av dagen |
Tid |
Aktivitet |
8:45-8:55 |
Karin Herolf, Kicki Karazebek och Birgitta Torstensson hälsar välkomnaPresentation av programmet |
8:55-9:00 |
Einars film |
9.00-10:30 |
Anja Kraus: Bildämnets didaktik - Estetiska lärprocesserAnja Kraus är professor i de estetiska ämnenas didaktik vid Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik, Stockholms universitet. |
10:30-11:00 |
Frågor och tankar utifrån föreläsningen |
11:00-11:30 |
Fikapaus |
11:30-12:15 |
Fjädernuppsats:
|
12:15-12:30 |
Frågor och tankar utifrån föreläsningen |
12:30-13:30 |
Lunch |
13:30-13:40 |
Kort film; hur man tillverkar en koaff inom textilslöjdAnneli Hallberg, Stavsborgsskolan |
13:40-14:15 |
Ämnesöverskridande arbeteEliza Lehto, Stavsborgsskolan |
14:15-14:45 |
Fikapaus |
Valbara föreläsningar |
|
14:45-15:50 Spår Bild |
Digitala stillbilder och animationerMåleri, akryl, projekt inom bildämnet |
14:45-15:50 Spår Musik |
Om tvålärarskap i ämnet musik och arbetet med digitalt musikskapande i appen Soundtrap.Ulrika Roald och Joel Berg, Samkolan |
14:45-15:50 Spår HKK |
Kunskap i handling inom ämnet Hem- och konsumentkunskapKarin Herolf, Samskolan |
15:55-16:00 |
Avslutande summering av dagen |
Tid |
Aktivitet |
8:30-9:00 |
IntroduktionAnna Ros och Lisa Petterson hälsar välkomna till den ämnesdidaktiska dagen i SO! |
9:00-10:30 |
SO didaktik: aktualiteter och framtidsutblickarI sin doktorsavhandling undersöker Mård hur mångvetenskaplig undervisning gestaltas didaktiskt i klassläraruppdraget. Nina Mård, doktor i pedagogik med lärarinriktning |
10:30-10:50 |
Paus |
10.50-11:40 |
Läroplanens kapitel 1 & 2 i SO-undervisningenFöreläsningen kommer att beröra lärarens viktiga uppdrag i att implementera läroplanens kapitel 1 och 2 i undervisningen. Katarina kommer ge praktiska tips, hänvisa till forskning och sin beprövade erfarenhet. En dragning i om hur du får dina elever att växa både med kunskaper och förmågor! Katarina Åkerman Gustafsson, Saltsjöbadens Samskola |
11:40-11:50 |
Återsamling i storgrupp |
12.00-13:15 |
Lunch |
13.15-13.30 |
Nyanlända i SO-undervisningenTankar och tips på arbetssätt som bidrar till ökad måluppfyllelse för nyanlända. Lisa Petterson, Saltsjöbadens Samskola |
Spår 1
|
Minecraft i undervisningen - inspirerar och engagerarFörra hösten arbetade Björknässkolans årskurs två:or med temat samhälle med fokus på att lära sig viktiga samhällsfunktioner, yrken och verksamheter i närområdet. Som en del av temat fick eleverna, med hjälp av Minecraft, bygga kända platser och byggnader i Nacka. Arbetet utmynnade i en gemensam quiz. Susanna Frigghe, Björknässkolan Tematiskt arbete med spel som verktygTematiskt arbete med spel som verktyg, hur kan man använda det som verktyg för måluppfyllelse. Åsa Girgensohn, Björknässkolan |
Spår 2 13:30-14:15 |
Historiskt tänkandeHur man kan öva eleverna i att analysera och tänka kring historia i högstadiet och på gymnasiet. Carl Emanuelsson, Nacka gymnasium |
14:15, 14:25-14:30 |
Paus |
14:30-15:15 |
Inkluderande SO-undervisningTankar och metoder om hur vi kan engagera alla elever i vår SO-undervisning oavsett vilken nivå de ligger på! Erika Norman, Saltsjöbadens Samskola |
15:15-15:30 |
Avslutande summering av dagenReflektion och utvärdering |
Tid |
Aktivitet |
8:30-9:00 |
InledningPresentation av dagen |
9:00-ca 10:30 |
Föreläsning med Martin Hugo:
|
10:30-10:45 |
Rast |
10:45-11:15 |
DiskussionUtifrån föreläsningen finns följande frågor att diskutera:
|
11:15-11:45 |
Fjädernpristagare - Daglig fysisk aktivitet för NPF-elever ger ökad koncentration.Media rapporterar allt mer om att endast en bråkdel av skolungdomarna rör sig enligt rekommenderade nivåer. Regelbunden fysisk aktivitet har en mängd positiva hälsoeffekter och gynnar skolarbetet. Undersökningar har visat att störst effekt har rörelse för elever med NPF. Vi genomförde ett projekt där elever i en särskild undervisningsgrupp provade daglig fysisk aktivitet i klassrummet under en period. Elever och lärare skattade sina upplevelser före och efter projektet. Resultatet blev lyckat, och rörelse i klassrummet är nu permanent i gruppen. Diskussionsfrågor följer Föreläsare: Katarina Hagström Löf, Daniel Carlberg och Maria Ståhl |
12:00-13:00 |
Lunch |
1A 13:00-14:15 |
Valbara föreläsningar 1A och1B1A. Fjädernpristagare - Hundassisterad pedagogik Skolfrånvaro är ett stort och ökande problem inom skolan och det finns inte en metod som fungerar för alla utan här behöver man arbeta på bred front med en rad olika verktyg. Den här föreläsningen beskriver hur man kan använda sig av hundassisterad pedagogik som metod för att få elever med hög frånvaro tillbaka till skolan. Metoden syftar till att främja närvaro, öka lust och motivation för skolarbete, arbeta med elevens sociala och kognitiva färdigheter och på sikt höja elevens måluppfyllelse. Åsa Sparr och Maria Ståhl berättar om sitt arbete med hundassisterad pedagogik samt den Fjäderartikel som de har skrivit i ämnet. Föreläsare: Maria Ståhl och Åsa Sparr Diskussionsfrågor följer |
1B 13:00-14:15 |
1B. Fjädernpristagare - NPF-träffar i skolan Helena Pålsson och Lovisa Östberg, Sigfridsborgsskolan Diskussionsfrågor följer |
14:15-14:30 |
Rast |
14:30-15:45 |
Valbara föreläsningar 2A och 2B2A. Bedömningsstöd för åk 1- ett tillförlitligt verktyg?Föreläsningen kommer att handla om Skolverkets obligatoriska bedömningsstöd i svenska för årkurs 1. Diskussionsfrågor följer 2B. “Vad är språkstörning” Diskussionsfrågor följer |
15:45-16:00 |
Rast |
16:00-16:30 |
Avslutande summering av dagen |
Tid |
Aktivitet |
8:30-8:45 |
Inledning |
8:45- ca10:15 |
Föreläsare: Sofia Ask och Johanna Salomonsson.Sofia Ask är docent i svenska språket med didaktisk inriktning. Hon forskar främst om studenters skrivande i universitetsmiljö och om polisers skrivande i yrke och utbildning. Hon undervisar på ämneslärarutbildningen i svenska och har skrivit läromedlet Språkämnet svenska: ämnesdidaktik för svensklärare. Johanna Salomonsson är universitetslektor i svenska som andraspråk vid Linnéuniversitetet. Hon forskar främst om muntliga uppgifter i onlinemiljöer, skillnader mellan SVE- och SVA-elevers skrivande och om synen på det svenska språket i migrationsdiskursen. Hon arbetar just nu också med att författa en ny bok om funktionell grammatikundervisning för lärare i svenska och svenska som andraspråk |
ca 10.15-10:30 |
Paus |
10.30-11.15 |
SFIC - metod för ledarskap i klassrummetNils-Eric kommer att prata om en metod för att utveckla ledarskapet i klassrummet. Metoden heter SFIC-metoden (Systematic Facilitation of Internal Competence = Systematiskt underlättande av (utvecklandet och kommunicerandet) den interna kompetensen. Metoden går att tillämpa på alla ämnen. Nils-Eric Tedgård, psykolog Ekliden |
11:20-12:00 |
Ordspråksverktyg i svenskaUlrika kommer berätta om det ordspråksverktyg hon utformat och använt med sina elever under många år. Hon använder elevnära ordspråk och citat som naturligt inkluderar värdegrundsarbetet i svenskundervisningen. Genom de olika stegen tränas flera delar från kursplanen i kombination med den demokratiska processen och emotionella kompetensen. Arbetssättet är lätt att nivåanpassa från år 3 och uppåt. Ulrika Hansén, Neglinge skola |
12:00-13:00 |
Lunch |
Välj en av följande föreläsningar: |
|
13.00-13:45 |
Kooperativt lärande (åk F-3)
Camilla Farell, Samskolan |
13.00-13.45 |
Tusen år av språkhistoria (åk 4-9)Malin och Martin kommer att berätta om ett projekt som syftade till att lära elever i årskurs åtta om hur svenska språket har utvecklats de senaste tusen åren genom att gå interaktiva minnespromenader i vår närmiljö. Det blev ett roligt och lärorikt projekt kring språkhistoria men också ett arbetssätt som eleverna kan använda vid andra studietillfällen. Malin Hökby och Martin Flodkvist, Myrsjöskolan |
13:45-14:00 |
Paus |
Välj en av följande föreläsningar: |
|
14.00-14.45 |
OneNote i undervisningen (åk F-3)Carina kommer att visa hur hon och kollegor tillsammans planerar i programmet OneNote, och hur de använder Class Notebook tillsammans med sina elever. Carina Ehn, Björknässkolan |
14:00-14:45 |
Att skapa en skönlitterär läskultur (åk 4-9)Vanja Lögdberg har arbetat som lärare i svenska, svenska som andraspråk och tyska sedan 2003 och är ämnesansvarig för svenska och svenska som andraspråk på Saltsjöbadens samskola. Hon har tidigare handlett kollegor i att arbeta språkutvecklande i alla ämnen i en roll som förstelärare. Arbetet med skönlitteratur något hon speciellt utvecklat under åren. Vanja Lögdberg, Samskolan |
14:45-15:15 |
Forum för SVA / Promenadpaus 30 min |
15:15-16:00 |
Lika unika - ett poddprojekt i svenskaEmma kommer att berätta om hur hon vävde in värdegrundsarbetet i den dagliga svenskundervisningen under ett helt läsår. I projektet fick eleverna även testa på flera olika redovisningsformer, där podd var en stående del. Emma Wilhelm, Sigfridsborgsskolan |
16:00-16:30 |
Avslutande summering av dagen och utvärdering |
Tid |
Aktivitet |
8:30-9:00 |
Inledning av dagenRobert Egerot hälsar välkomna och går igenom dagen |
9:00-10:15 |
Våga delaStudie- och yrkesvägledare delar med sig om tips till varandra. Alla förbereder något kort, det kan t.ex. vara hur man jobbar digitalt, med NPF eller andra tips man vill delge. |
10:15-10:30 |
Fikapaus |
10:30-11:45 |
Kommunal SYV-planHur ser den röda tråden ut för studie- och yrkesvägledning i Nackas kommunala skolor. Arbete sker utifrån frågeställningar från verksamhetsstöd. |
11:45-13:00 |
Lunch |
13.00-15:30 |
FöreläsningFelicia Margineanu föreläser och håller i workshop kring ungas digitala vanor. Felicia Margineanu är kommunikatör och social entreprenör. |
15:30 |
Avslutande reflektion av dagen |
Tid |
Aktivitet |
8:30-10:00 | Therese Lindahl från SPSM berättar om upplägg, nyheter, vad som finns på Skolverket och hur kommentarsmaterialet ser ut gällande nya läroplanen. |
10:00-12:00 |
Lärarna delar upp sig i tre grupper och samtalar:
|
12:00-13:00 |
Lunch |
13:00-14:45 |
Fortsättning på samtalet i grupperna |
14:45-15:00 |
Paus |
15:00-16:00 |
Grupperna får dela med sig av reflektion från samtalen. Therese Lindahl från SPSM sammanfattar dagen och svarar på frågor som uppkommit under dagen. |
16:00 |
Dagen avslutas med en exit ticket |
Sidan uppdaterades: