I kursen Journalistik, reklam och information har eleverna arbetat med en informationskampanj.
En av uppgifterna i Medieproduktion 1 är att göra en egen musikvideo.
Fördelarna - och nackdelarna - med AI-genererade bilder blev uppenbara i ett projekt där elever lärde sig om desinformation, genom att skapa egna propaganda-affischer.
I ett filmprojekt om storstaden och dess kontraster har eleverna i SM21 utforskat stadens stämningar och symbolism.
Systemkameran kommer att vara ett av dina främsta verktyg för kreativt berättande! Du lär dig att fotografera och filma men även att skriva manus, ljudlägga, animera och redigera med hjälp av avancerade program i Adobe CC.
Undervisningen i dina inriktningsämnen sker i välutrustade mediesalar och fotostudios samt i halvklass vilket ger dig stora möjligheter att utvecklas både praktiskt och teoretiskt i nära handledning av professionella lärare.
En stor del av undervisningen sker i projektform där du producerar olika typer av medieproduktioner, både individuellt och i grupp. Du lär dig att analysera, målgruppsanpassa och framförallt att producera kreativt innehåll för publicering på digitala plattformar.
Tre år på Nacka Gymnasiums Mediainriktning ger dig en bra grund till fortsatta studier på högskola eller universitet inom foto, film, media, kommunikation och humaniora.
De här färggranna bilderna blev resultatet när SM23 skulle lösa en fotouppgift i kursen Medieproduktion 1. Abstrakta fotografier är bilder där ljus, form, mönster, ytor och skuggor är viktigare för bilden än själva motivet. Eleverna har fotograferat ytor, skuggor och detaljer som bildar intressanta former eller mönster - och då trätt in en annorlunda bildvärld. Slutligen har eleverna bildbehandlat fotografierna i sina datorer. Nedan ser du resultatet.
Eleverna på SM och SKD 22 har i kursen Medieproduktion 1 fått i uppgift att fotografera porträtt i befintliga miljöer. Valet av ljus och komposition får stor påverkan på den färdiga bilden. Här utgår eleverna ifrån vilken stämning dom vill skapa i sina fotografier och hur dom vill skildra sin modell. I porträttfotografering står man inför ett stort antal valmöjligheter. Att välja modell, rekvisita, kläder och bakgrund. Ska modellen placeras nära kameran eller långt bort? Vid fotograferingen ska eleven använda sig av de kunskaper när det gäller bildkomposition, ljus och kreativa kamerainställningar som dom lärt sig tidigare i kursen.
Sidan uppdaterades: