Under gymnasietiden kommer du få arbeta med flera ämnesövergripande projekt och fördjupa dig i frågor som: Hur skapar vi ett hållbart samhälle? Vilka utmaningar står vi inför och hur löser vi dem?
Naturvetenskapliga ämnen kombinerat med samhälls- och beteendevetenskapliga ämnen ger en bred förståelse för orsaker, konsekvenser och lösningar på viktiga frågor. På inriktningen är förståelse av människan central.
Du får läsa både biologi och psykologi vilka undersöker olika sätt att förstå och förklara mänskligt beteende, känslor och tankar. Vilken roll spelar arv och miljö? Kan gener förändras? Hur kan psykiska sjukdomar förstås och behandlas?
I filosofin får du utmana dig att tänka i nya banor kring frågor som behandlar meningen med livet, vad som är en god människa, vad kunskap är och vad som egentligen är verkligt.
Arbetssätten och examinationerna på programmet är varierande för att skapa sammanhang och arbetsglädje. Varvat med mer traditionell undervisning kommer du att få delta i fältstudier, laborationer, uppsatsskrivande, bloggande, rollspel, studiebesök och debatter.
På vårterminen i år 2 reser du till Berlin under fem dagar. I samband med resan fördjupar vi oss i de historiska och psykologiska orsakerna till Förintelsen och det efterföljande kalla kriget. Detta ger dig redskap att kunna förstå och tolka vad som händer i Europa idag
Utbildningen ger bred behörighet till fortsatta studier vid högskola och öppnar många möjligheter till framtida yrkesval. elever finns t.ex. ingenjörer, psykologer, arkitekter, jurister och samhällsplanerare.
Vem är du?
Jag heter Benjamin Arnborg och är 23 år. Jag läste programmet Natur-sam och tog studenten från Nacka gymnasium 2019. Hållbar utveckling hade länge intresserat mig, och mot slutet av gymnasietiden blev det allt tydligare för mig att det var det jag ville jobba med i framtiden. I somras tog jag kandidatexamen i miljövetenskap vid Södertörns högskola. Under hösten gör jag praktik på Naturvårdsverket inom EU:s utsläppshandelssystem, och kommer fortsätta där som anställd från januari.
Under högskoletiden engagerade jag mig i studentlivet genom att anordna sociala aktiviteter, en workshop och en alumnträff med tidigare miljövetarstudenter. En insikt från föreningstiden, och tips till framtida universitets- och högskolestudenter, är att det absolut kan finnas ett studentliv i Stockholm - bara engagemanget och tron på det finns!
Vilka ämnen intresserar dig mest i dina studier?
Matematik och skrivande var favoritämnen för mig under gymnasiet. Men mitt intresseområde är brett och innefattar både naturvetenskap, samhällsvetenskap och kopplingen mellan dem. Det är nog därför jag sökte mig mot Natur-sam och en tvärvetenskaplig ingång till miljövetenskapsämnet. Några favoritämnen under högskoletiden var naturgeografi, ekologi, statistiska analyser, miljöpolitik och miljöekonomi. För mig är det viktigt att förstå både den naturvetenskapliga grunden till vår värld och hur vi kan använda den kunskapen i vårt samhälle, och därför blev helhetsgreppet i studierna intressanta.
Varför valde du Nacka gymnasium och ditt gymnasieprogram?
Jag har aldrig vetat exakt vad jag vill studera och jobba med, speciellt inte när jag var bara 16 år gammal och sökte gymnasium. För mig var valet mellan olika program och skolor som att navigera i en snårig djungel. Sam-sam? Varför inte, tänkte jag. Naturvetenskap? Ja, det är intressant och vore nog bra. För en stund kändes teknik plötsligt som det bästa valet. Jag landade i att jag ville ha en variation men läsa mycket matematik. Med Natur-sam fick jag utvecklas massor inom matematik och fick en bra naturvetenskaplig grund utan att det blev så mycket naturvetenskap att jag tröttnade på det. Jag valde just Nacka Gymnasiums Natur-samprogram eftersom jag tyckte det hade en bättre mix än på flera andra skolor, där endast någon enstaka naturvetenskaplig kurs hade bytts ut. Jag tyckte också Nacka Gymnasium verkade vara en bra skola och tänkte att det skulle finnas en bra blandning av människor där på grund av skolans storlek och programbredd. Och det fick jag rätt i.
Berätta om någon erfarenhet eller lärdom som du tar med dig från din gymnasietid?
I betygskriterier på gymnasiet stod det ofta, till skillnad från i högstadiet, att man skulle vara nyanserad. Jag förstod först inte vad det innebär och fick öva mycket på det. Genom bra övningar och feedback från lärare tog jag stora kliv framåt under gymnasietiden. Att kunna skriva resonerande texter där man vänder och vrider på argument och perspektiv har varit en helt central färdighet i högskolestudierna. Det var en bra lärdom också för min personliga utveckling, eftersom förmågan att se nyanserat på saker är viktig som samhällsmedborgare. Under mina gymnasiestudier fick jag också mycket övning i att tala inför andra och arbeta i grupp. Det har varit bra övning inför högskolestudierna och jobbet.
Natur-sam gav mig dessutom en oerhört bra kunskapsgrund inför mitt kandidatprogram. Miljövetarprogrammet var brett, som en fortsättning på Natur-sam fast med miljöfokus, och jag hade förkunskaper i både naturvetenskapliga och samhällsvetenskapliga kurser. Medstudenter som hade läst antingen naturvetenskap eller samhällsvetenskap på gymnasiet hade inte samma bredd i sina förkunskaper, och började därför oftare från noll i kurser. Natur-sam kan även ge en bra grund för mer specialiserade program som ingenjörsprogram, om man väljer att läsa Fysik 2. Jag tycker också att Natur-sam var allmänbildande. Att förstå många olika perspektiv på världen, såsom biologi, demografi, psykologi och filosofi, tror jag är viktigt för att bli en samhällsmedborgare som förstår sin omgivning och de samhällsdebatter som finns.
Hur har din utbildning hos oss påverkat de val du gjort efter gymnasiet?
Under gymnasietiden växte jag i hur jag tar mig an uppgifter, blev mer pådrivande och självständig. Det märkte jag både i grupparbeten och när jag och en klasskompis införde källsortering i skolan och själva tog kontakt med flera olika aktörer. De egenskaperna hade jag nytta av i många uppgifter på högskolan och fortsatte utveckla där, och de har hjälpt mig att snabbt komma in i arbetet på Naturvårdsverket.
Sidan uppdaterades: