Våra samarbeten
Myrsjö rektorsområde får nästan varje vecka förfrågningar om att delta i olika typer av samarbeten från externa aktörer. Vi är noga med att de projekt och samarbeten som vi går in i ska gynna barns och elevers lärande och svara mot behov som har kommit fram i vårt systematiska kvalitetsarbetet.
Nedan kan ni ta del av olika samarbeten och forskningsprojekt som genomförts eller som pågår på våra förskolor och skolor.
- Övningsskola för lärarstudenter från Stockholms universitet.
- Kompetensutveckling för att skapa positiva lärmiljöer inom forskningsprojektet IBIS tillsammans med Uppsala universitet
- Samarbete med Gyeongnam Office of Education (GOE) i Sydkorea gällande utbyte av elever och skolledare
- Vänskola på Sardinien inom EU-samarbetet Erasmus+ där vi har utbyte med lärare och elever.
- Digital kommunikation i skolans värld tillsammans med Malmö universitet
- Deltagande i studie om språkutvecklande arbetssätt i förskolan under ledning av Ann S. Pihlgren, som är fil. dr. i pedagogik och forskningsledare i Ignite Research Institute
- Deltagande i studie om språkutvecklande arbetssätt i fritidshemmet under ledning av Ann S. Pihlgren, som är fil. dr. i pedagogik och forskningsledare i Ignite Research Institute
- Deltagande i Skolverkets satsning “Samverkan för bästa skola” som stöttning till skolor som behöver hjälp med att utveckla sin verksamhet.
- Arbete med respekt och självrespekt för elever i samarbete med Polarna i Nacka kommun.
Utvecklingsprojekt inom kvalitetspriset “Fjädern” tillsammans med Nacka kommun och Skolporten som belönar utvecklande och innovativ undervisning som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet:
- Grupparbeten stärker förmåga till gestaltning hos elever med NPF, Kristina Ekmark och Teresia Lenander Midow, Myrsjöskolan
- Mer lek och färre konflikter med rastpedagog, Charlie Österlund, Victor Dickson Gänger och Niclas Sjöstrand, Sågtorpsskolan
- Djupdykning väcker intresse för klassisk poesi, Martin Flodkvist Hjort, Myrsjöskolan
- Individanpassning som leder till lustfylld läsning, Sonja Schmitz Gustafsson och Emma Söderholm, Myrsjöskolan
- Samarbete mellan klasser utvecklar både elever och lärare, Sonja Schmitz Gustafsson och Emma Söderholm, Myrsjöskolan
- Ökad likvärdighet med digitala agenter, Linnéa Malmsten och Annika Hänsel, Sågtorpsskolan
- Projekt kring olikheter stärkte mångfalden i förskolan, Aisha Lundgren Aslla och Franziska Forssander, Myrsjö förskolor
- Lek lockar elever att prata på nybörjarspråk, Cajsa Hansen, Myrsjöskolan
- Elever från hög- och lågstadiet möts i lyckat sagoskrivande, Marina Backe, Elisabeth Henrysson, Sonja Schmitz Gustafsson och Emma Söderholm, Myrsjöskolan
- 3D-MODELLERA MERA! En undersökning av 3D-modellering inom slöjdämnet, Mikaela Assmundsson, Myrsjöskolan
- Mer kreativitet med videofilmer i slöjden, Mikaela Assmundsson och Emelia Pierrou, Myrsjöskolan
- Praktiskt arbete ökar elevers kunskap och engagemang, Stina Ekmark och Emma Söderholm, Myrsjöskolan
- Drömmen om Amerika, My Ekander och Cajsa Hansen, Myrsjöskolan
- Bättre samtal på moderna språk med speed-dating, David Aguirre Alvarado och Cajsa Hansen, Myrsjöskolan
Sidan uppdaterades: