Här kan du ta del av andra vetenskapliga artiklar som lärare inom Saltsjöbadens rektorsområde skrivit.
Karin Bohman & Zahra Kammouna:
"Eleverna idag förstår inte varför de går i skolan"
Motivera mera! Hur arbetar lärare i Sverige och Sydkorea med motivationsstrategier i klassrummet? I vår studie jämförs lärarnas metoder och strategiska val för att motivera elever i årskurs 1 och 3. Forskningen visar på likheter och skillnader som kan stärka vår förståelse för motivation i olika lärmiljöer.
I skolporten 10/2022 har Hanna Klug och Ulrika Hansén på Neglinge skola skrivit en artikel om klassrum med ämnesfokus som gynnar både elever och lärare, läs artikeln när. Hela artikeln hittar du här: utveckla-skolan-nr-10-2022.pdf
Förstelärare på Neglinge skola, Birgitta Torstensson och Mikael Sjöström har skrivit en prisbelönt artikel kallad Fjädern om att utveckla skolans utvecklingssamtal, läs gärna här. Hela artikeln hittar du här: Fjäder artikel utveckla-skolan-nr-9-2020.pdf
I boken ”Forskande lärare: som arbetar heltid i skolan” (Wikman & Kroksmark) publicerad 2019 finns samlade vetenskapliga artiklar skrivna av lärarna på saltsjöbadens Samskola.
https://www.smakprov.se/smakprov/visa/9789144130767/partner/studentlitteratur/
Utveckla skolan nummer 7/2019: Att vända en negativ trend med sköldpaddor och råttor
Av Katarina Åkerman Gustafsson, lärare i SO, och Lisa Pettersson, lärare i SO och svenskan på Samskolan.
Läs en intervju med författarna.
Undervisning & Lärande, nr 3 2017
Integration av ensamkommande och nyanlända barn i skolan med hjälp av musikteori.
Av Ulrica Roald, musiklärare på Samskolan
Undervisning & Lärande, nr 5 2016
Framtidens digitala musikundervisning med hjälp av en mixer: Ett projekt för att förbättra musikundervisningen och ljudmiljön.
Av Ulrica Roald, musiklärare på Samskolan
Undervisning & Lärande, nr 1 2015
Hungerspelen. Ett sätt att tillmötesgå elevernas intresse och samtidigt uppnå ett effektivt lärande.
Av Katarina Åkerman Gustavsson, lärare i SO och Karin Chalias, lärare i svenska och spanska på Samskolan.
Läs en intervju med författarna här.
Undervisning & Lärande, nr 1 2014
Från kapitel till förmågor. Om kunskapsbedömning i moderna språk.
Av Ulrika Andersson, lärare i engelska och moderna språk på Samskolan.
Läs en intervju med Ulrika här.
Undervisning & Lärande, nr 18 2014 (PDF-dokument, 1,1 MB), av Mikael Sjöström.
Erfarenheter av att använda små whiteboards i undervisningen.
Läs en intervju med Mikael här.
Undervisning & lärande, nr. 4 2010 (PDF-dokument, 2,8 MB), av Birgitta Torstensson.
Ett sätt att genomföra musikundervisningen så att den tillgodoser alla elevers individuella lärstil – och på så sätt
förbättrar elevernas resultat och upplevelse.
Läs intervju med författaren här
Undervisning & lärande, nr 2 2009, av Ulrika Hansén.
Att arbeta med ordspråk - Ett processinriktat arbetssätt för elever att träna upp sin värderingsförmåga och sina ”känslomuskler”.
Läs en intervju med författaren här
Sidan uppdaterades: