Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Lärarakademin – ett centrum för en forskande skola

Lärarakademin är ett forskningscentrum på lokal nivå som syftar till att utveckla en skola som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Inom ramen för Lärarakademin har vi också tagit fram en ny modell för en praktiknära grundlärarutbildning, årskurs 4–6, i samarbete med Luleå tekniska universitet. Utbildningen startar hösten 2025.
Britta Wikman

Britta Wikman

Rektor, Saltsjöbadens rektorsområde

I Saltsjöbadens rektorsområde finns de förutsättningar som krävs för att utveckla en forskande skola med utgångspunkt i ett kollegialt lärande. Vi vill visa ett tydligt exempel på att svensk skola kan bli avsevärt bättre genom att lärarna bedriver egen forskning.

Arbetet med att bygga upp Lärarakademin startade hösten 2018 och idag är Lärarakademin en självklar del i ledningsstrukturen av det pedagogiska uppdraget. Här kan du i korthet följa vårt arbete genom åren.

2021-2024

  • Medverkan på Sacomässan 27-28 november 2024 för att marknadsföra den praktiknära lärarutbildningen bland blivande studenter. Läs om utbildningen här.
  • Planering av en skräddarsydd handledarutbildning i samarbete med Luleå tekniska universitet för de lärare som ska handleda blivande lärarstudenter. Handledarutbildningen innehåller bland annat lärarledarskap och en reflektions- och dialogmodell för trepartssamtal mellan skolans handledare, studenten och universitetets handledare.
  • Den 18 oktober 2024 lanserades vår unika modell för en praktiknära lärarutbildning: Grundlärarprogrammet, årskurs 4-6, vid Luleå tekniska universitet, med studieort Nacka. Utbildningen startar hösten 2025.
  • I maj 2024 examinerades 12 lärare på Saltsjöbadens samskola som läst kursen Forskande lärare, 7,5 poäng på avancerad nivå, vid Luleå tekniska universitet. Två av de examinerade lärarna påbörjade sin masterutbildning och gör en studie av ett läsprojekt som innebär att äldre elever läser för elever årskurs 3. De forskande lärarna följer både de äldre och yngre elevernas läsutveckling.
  • Fortsatt arbete med att skapa en plattform för lärarutbildning i samverkan med Luleå tekniska universitet.

2019/2020

  • Fortsatt utveckling av påbyggnadskurser och kompetensutvecklingspaket inom skolforskning, didaktik och pedagogiskt ledarskap, för både lärare och rektorer i samverkan med Tomas Kroksmark, Luleå tekniska universitet och andra lärosäten.
  • I november 2019 arrangerade vi en forskningskonferens för alla skolor i Nacka och i landet.
  • Arbete med att koppla de forsknings- och utvecklingsprojekt som pågår inom Nackas kommunala skolor till Lärarakademin med syfte att synliggöra, sprida och möjliggöra erfarenhetsutbyte mellan ämnesdidaktiska lärarlag.
  • Arbete med att skapa en plattform för lärarutbildning i samverkan med universitet. Kanske kan lärare på samskolan åta sig handledaruppdrag med fokus på hur man kan utveckla en undervisning på vetenskaplig grund?
  • Arbete med att knyta internationella kontakter till Lärarakademin för erfarenhetsutbyten med skolor globalt.

2018/2019

  • Lärare på Samskolan studerade en första kurs på 7,5 högskolepoäng på avancerad nivå, som en introduktion till skolforskning. Professor Tomas Kroksmark och professor Eva Aleby vid Luleå tekniska universitet var vetenskapliga ledare för kursen.
  • Inom ramen för studierna genomförde lärarna en studie av sin egen undervisning och/eller lärande och didaktik. Syftet var att ge lärarna redskap för att forska, utvärdera och analysera undervisningens innehåll och format i relation till studieresultat samt utforma förändringsåtgärder för att nå bättre resultat. Utbildningen avslutades med examination och workshop för erfarenhetsutbyte. Alla lärare skrev varsin vetenskaplig artikel. Slutuppsatserna sammanställdes i en antologi, under ledning av Tomas Kroksmark och Britta Wikman, som publicerades under hösten 2019.
  • Under våren 2019 formerades en styrgrupp för Lärarakademin. Styrelsen ska planlägga insatser och fortsatt utveckling av ett forskningscentrum på skolan.

Och några mål på längre sikt är bland annat…

  • Att forskningen stärker den pedagogiska ledningen vilket ger bättre studieresultat hos våra elever.
  • Med Lärarakademin skapas en gemensam plattform för möten och erfarenhetsutbyten om skolforskning i undervisningen. I samskolans lokaler kan forskning och utvecklingsprojekt ta plats och seminarier och föreläsningar hållas.
  • Via digitala samverkansytor delas idéer, stoff, material till undervisning och examinationer. Den lärande organisationen med kollegialt lärande breddas och fördjupas inom ämnesdidaktiska frågor med målsättning att stärka undervisningspraktiken med den forskande läraren.
  • Gemensamma forskningsprojekt kan initieras mellan skolor under handledning av vetenskapliga ledare, både inom Sverige och internationellt.
  • En lärarutbildning på vetenskaplig grund kan växa fram på lokal och central nivå i samverkan med universitet.

Sidan uppdaterades: