Mer forskning i Nackas kommunala skolor och förskolor
2024
Kommande artiklar:
"Eleverna idag förstår inte varför de går i skolan", Karin Bohman & Zahra Kammouna.
Motivera mera! Hur arbetar lärare i Sverige och Sydkorea med motivationsstrategier i klassrummet? I vår studie jämförs lärarnas metoder och strategiska val för att motivera elever i årskurs 1 och 3. Forskningen visar på likheter och skillnader som kan stärka vår förståelse för motivation i olika lärmiljöer.
2022
Ämneslärarsystem, ämnesrum och tydliga lärmiljöer på lågstadiet. Hur man kan stödja lärandet med tydliga lärmiljöer som gynnar både elever och lärare
Utveckla skolan, nr 10, 2022 av Hanna Klug och Ulrika Hansén på Neglinge skola.
Läs en intervju med författarna här.
2020
Att utveckla utvecklingssamtalen. Organisation kring utvecklingssamtal på mellanstadiet: metod, innehåll, resultat och utvecklingsområden
Utveckla skolan, nr 9, 2020 av Birgitta Torstensson och Mikael Sjöström, förstelärare och legitimerade 1–7-lärare på Neglinge skola.
Läs en intervju med författarna här.
2019
Forskande lärare som arbetar heltid i skolan
De vetenskapliga uppsatser som de forskande lärarna skrivit inom ramen för Lärarakademin 2018/2019 publicerades i form av en antologi hösten 2019. Antologin sammanställdes under ledning av professor Tomas Kroksmark och Britta Wikman. Boken är utgiven av Studentlitteratur.
Se ett smakprov av antologin här.
Att vända en negativ trend med sköldpaddor och råttor
Utveckla skolan, nr 7, 2019 av Katarina Åkerman Gustafsson, lärare i SO, och Lisa Pettersson, lärare i SO och svenskan på Samskolan.
Läs en intervju med författarna här.
2017
Integration av ensamkommande och nyanlända barn i skolan med hjälp av musikterapi. Ett projekt för att förbättra språkutvecklingen med hjälp av musik
Undervisning och lärande, nr 3, 2017 av Ulrica Roald, musiklärare på Samskolan.
Läs en intervju med författaren här
2016
Framtidens digitala musikundervisning med hjälp av en mixer. Ett projekt för att förbättra musikundervisningen och ljudmiljön
Undervisning och lärande, nr 5, 2016 av Ulrica Roald, musiklärare på Samskolan.
Läs en intervju med författaren här.
2015
Hungerspelen. Ett sätt att tillmötesgå elevernas intresse och samtidigt uppnå ett effektivt lärande
Undervisning och lärande, nr 1, 2015 av Katarina Åkerman Gustavsson, lärare i SO och Karin Chalias, lärare i svenska och spanska på Samskolan.
Läs en intervju med författarna här.
2014
Från kapitel till förmågor. Om kunskapsbedömning i moderna språk
Undervisning och lärande, nr 1, 2014, av Ulrika Andersson, lärare i engelska och moderna språk på Samskolan.
Läs en intervju med Ulrika här.
2014
Synligt lärande. Erfarenheter av att använda små whiteboards i undervisningen
Undervisning och lärande, nr 18, 2014 (PDF-dokument, 1,1 MB), av Mikael Sjöström lärare i svenska och samhällsorienterande ämnen i åk 4-5 på Neglinge skola.
Läs en intervju med författaren här.
2010
Musikundervisningen i skolan. Ett sätt att genomföra musikundervisningen så att den tillgodoser alla elevers individuella lärstil – och på så sätt förbättrar elevernas resultat och upplevelse
Undervisning och lärande, nr 4, 2010, (PDF-dokument, 2,8 MB) av Birgitta Torstensson, grundskollärare, musik/rytmiklärare, Neglinge skola.
Läs en intervju med författaren här
2009
Att arbeta med ordspråk. Ett processinriktat arbetssätt för elever att träna upp sin värderingsförmåga och sina ”känslomuskler”
Undervisning och lärande, nr 2, 2009, av Ulrika Hansén.
Läs en intervju med författaren här
Sidan uppdaterades: