Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Forskande skola

I samverkan med Luleå tekniska universitet bedriver lärarna lärarna på Neglinge skola och Saltsjöbadens samskola forskning på sin egen undervisning. De vetenskapliga artiklar som lärarna skriver sprider kunskap om didaktikens frågor och skapar en ännu bättre undervisning.

Forskande lärare.jpg

Inom Saltsjöbadens rektorsområde vill vi stärka lärarnas profession med vetenskaplig metodologi för att kunna forska i klassrummet, och utvärdera och analysera undervisningens innehåll i relation till studieresultat, med målsättning att nå ännu bättre resultat. Lärarnas studier genomförs i våra lokaler med föreläsare från universitet både i Sverige och internationellt.

I våra skolor möts elever från olika bakgrunder i klassrummet. Det skapar en stimulerande och inspirerande lärandemiljö där en lärarledd undervisning integrerat med interaktiva arbetsmetoder möjliggör ett djuplärande för alla. Forskning i klassrummet visar hur inkluderande arbetssätt och studiemiljö skapar möjligheter för alla elever att nå högre resultat. Forskningsfrågor formuleras med utgångspunkt i skolans vardag där både styrkor och utmaningar analyseras.

Lärarna leder undervisningen utifrån ett kollegialt samarbete. I ämneslag planerar de lektioner, utvärderar studieresultat och utarbetar arbetssätt för att stärka elevernas lärande och studieresultat. Struktur och tydlighet för alla lektioner är lika viktigt som att skapa nyfikenhet och kreativitet. Här skapas förutsättningar för eleverna att förvärva kunskaper som håller för fortsatta studier på en högre nivå. Detta görs genom att kontinuerligt utvärdera hur undervisningens innehåll och form ger de bästa resultaten.

Det är mot bakgrund av en väl organiserad skolverksamhet som kompetensutveckling för hela kollegiet kan inriktas mot forskning på avancerad nivå med en egen Lärarakademi på skolan. Lärarakademin fungerar som ett forskningscentrum på lokal nivå för samverkan och utbyte av ämnesdidaktisk utveckling och forskning mellan lärarna i hela rektorsområdet.

Kollegiets första gemensamma bok ”Forskande lärare: som arbetar heltid i skolan” publicerades våren 2019 där alla lärarnas artiklar är samlade. Se ett smakprov här.

Artikel i media september 2020:

Artikel forskande skola.jpg

Läs pressmeddelandet om forskande skola

Läs pressmeddelandet om besök av nobelpristagare

Sidan uppdaterades: