På Igelboda förskola sätter vi barnens inflytande och delaktighet i centrum. Vi strävar efter att vara en förskola som förbereder barnen för en värld i förändring genom att ge dem möjlighet att påverka sin vardag och sina aktiviteter. Genom att fostra framtidens vuxna arbetar vi målstyrt för att ge varje barn de bästa förutsättningarna att möta sin framtid med glädje och självförtroende.
Tänk så mycket man kan lära sig utomhus!
Förskolans gård lockar till lek och är en arena som pedagogerna använder sig av så ofta de kan. Vi öppnar utomhus, vi stänger utomhus och vi är ute så mycket vi kan däremellan. En liten grupp av barn brukar gå in en stund för att arbeta i ett projekt, medan de andra barnen stannar ute tillsammans med kamrater och pedagoger. Pedagogerna följer barnens lekar och behov och finns alltid i närheten för att fånga ögonblick av lärande, som får leken att spira och barnen att utvecklas. Spontanundervisning blandas med planerad undervisning, både ute och inne. På gården växer stationer fram, som förändras utifrån barnens intressen och behov.
Barns inflytande och delaktighet
Under projekt visar barnen oss vägen, vad de vill lära sig och fördjupa sig i. Vi är lyhörda för barnens önskemål och deras tankar formar projektets aktiviteter och planering. Under ett projekts gång utvärderar vi våra aktiviteter tillsammans med barnen. Vi uppmärksammar alla barn på deras rättigheter och skyldigheter, till exempel att lära sig att ta hänsyn till sin omgivning. FN:s barnkonvention är ett levande dokument i vår verksamhet.
Vårdnadshavare – den viktigaste vuxna i ett barns liv
Att ta del av vårdnadshavares röster om förskolans utbildning för att utveckla verksamheten är centralt för oss. Vi bjuder in till föräldramöten, förskoleråd, utvecklingssamtal, öppna hus med mera. Det dagliga mötet mellan pedagog och vårdnadshavare är en källa för vår egen förståelse och lärande om det enskilda barnet.
Vår värdegrund GRETA
G - Glädje
R - Respekt
E - Engagemang
T - Trygghet
A - Ansvar
Trygghet är en förutsättning för lärande. På förskolan arbetar vi mycket med alla människors lika värde, att reda ut konflikter, att uppskatta varandra, att känna igen känslor och att hantera känslor – helt enkelt livsfärdighetsträning. En värdegrund finns bara om den lever. Därför arbetar vi kontinuerligt med den bland oss pedagoger och med barnen. Vår värdegrund GRETA är alltid en stomme i allt vi gör och i alla möten mellan barn, personal och föräldrar.
Sidan uppdaterades: