I förskolans läroplan står det att utbildningen ska främja alla barns utveckling och lärande samt en livslång lust att lära. Den ska också förmedla respekt för mänskliga rättigheter och demokratiska värderingar.
Förskolans utbildning vilar på tre ”ben” – undervisning, omsorg och lek. Så här arbetar vi på Gläntans förskola:
Undervisning: Vi erbjuder både planerad och spontan undervisning inom språk och kommunikation, matematik, naturvetenskap och teknik samt digital kompetens. Våra pedagoger skapar aktiviteter som stimulerar barnens nyfikenhet och lust att lära. Vi anpassar undervisningen efter varje barns individuella behov och intressen, vilket gör att alla barn kan utvecklas i sin egen takt.
Lek: Lek är grunden för utveckling, lärande och välbefinnande. På Gläntan har barnen stora möjligheter till lek i inspirerande miljöer, både ute och inne. Våra lekplatser är utformade för att stimulera barnens fantasi och kreativitet, med olika teman och material som uppmuntrar till utforskning och samarbete. Genom leken utvecklar barnen viktiga sociala färdigheter, motorik och problemlösningsförmåga. Våra pedagoger är alltid närvarande för att stötta, uppmuntra och observera vad som händer i leken, vilket skapar en trygg och stimulerande miljö.
Omsorg: Omsorg handlar om mer än att tillgodose grundläggande behov. Vi ser varje stund som en möjlighet till omsorg med ett inkännande, varmt och trygghetsskapande förhållningssätt. Våra pedagoger arbetar för att skapa en miljö där varje barn känner sig sedd och värdefull. Vi lägger stor vikt vid att bygga starka relationer med både barn och föräldrar, vilket skapar en trygg och harmonisk atmosfär. Genom dagliga rutiner och aktiviteter lär vi barnen om empati, ansvar och respekt för andra, vilket bidrar till deras emotionella och sociala utveckling.
För att arbeta språkutvecklande integrerar vi detta som en röd tråd genom våra projekt. Vi använder Ann S. Pihlgrens matriser för att se över den fysiska, didaktiska och sociala lärmiljön. Vi arbetar aktivt med litteracitet genom högläsning, sång, rim och ramsor. Våra lärmiljöer är utformade för att stimulera samtal, och pedagogerna arbetar med sitt förhållningssätt för att stärka barnens språk. Böcker, symboler och text är medvetet placerade i lärmiljön, och tecken och bildstöd används i kombination med ett rikt talat språk.
För att främja barns psykiska hälsa använder vi Ioufus material för kompetensutveckling av alla pedagoger. Barnens delaktighet genomsyrar vardagen genom nyfikna pedagoger och pedagogisk dokumentation. Barnens röster tas till vara genom barnråd, samlingar och andra former som passar barngruppen. Det främjande och förebyggande arbetet lyfts på arbetsplatsträffar, förskollärarmöten och genom värdegruppen.
Sidan uppdaterades: