Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.
Gläntans förskola

Arbetsplaner Gläntans förskola

Saltsjöbadens förskolors utbildningsplan för läsåret ht 2024 - vt 2025 beskriver förskolornas fokusområden för samma läsår. Utbildningsplanen har tagits fram i samråd med medarbetarna under läsåret 2023/24. Alla avdelningar kommer under detta läsår på olika sätt se till att våra fokusområden kommer barnen till del i undervisningen genom att medvetet planera sin undervisning utifrån bland annat dessa fokusområden.

Läsårets fokusområden:
1. Språkutvecklande arbetssätt
2. Att främja barns psykiska hälsa

Utbildningsplanen beskriver förskolan fokusområden för läsåret uppdelat efter syfte, mål och riktlinjer, stöd i läroplanen, genomförande samt analys och uppföljning med tidsplan. Under varje rubrik beskrivs
arbetet detaljerat och är grunden för förskolornas planeringsarbete av undervisningen. Fokusområdena är kopplade till aktuell forskning och litteratur redovisas sist i dokumentet under rubriken källor och stöd.
Utbildningsplanen är en del av Saltsjöbadens förskolors systematiska kvalitetsarbete och följs upp kontinuerligt upp.

Varför ska vi arbeta med våra fokusområden? Vad är syftet?

1. Språkfrämjande arbetssätt – Ett språkutvecklande arbetssätt innefattar flera dimensioner; den fysiska, sociala och didaktiska. Den återspeglas i lärmiljön, i leken och i den sociala samvaron där barnen ges många tillfällen till kommunikation, med varandra och med vuxna. Barns tar sina första steg mot att erövra skriftspråket sker igenom böcker, bläddring av böcker, bilder och symboler, barns berättande och samtal, kommunikationen, ritande, skrivande och sjungande. När barn erövrar litteracitet så sker det genom interaktion med andra människor i olika kontexter och med engagerade, medvetna pedagoger.

2. Att främja barns psykiska hälsa – Att främja barns psykiska hälsa inbegriper mycket av den värdegrund som förskolans uppdrag vilar på. Alla barn har rätt till en god hälsa, såväl fysisk som psykisk. De första åren i barns liv har stor betydelse för hälsoutvecklingen. Lärande och hälsa tycks dessutom ömsesidigt påverka varandra. Därför blir förskolans undervisningskvalitet en viktig faktor för att främja barns psykiska hälsa.
Exempel på sådana kvalitetsfaktorer är stöttande undervisningsmiljöer, tydlig kommunikation, ömsesidigt samspel och god omsorg. För att främja psykisk hälsa kan förskolan erbjuda många olika meningsskapande situationer där barnen får möjlighet att vara socialt delaktiga.

Sidan uppdaterades: