I förskolans läroplan står följande om förskolans utbildningsuppdrag: ”Den ska främja alla barns utveckling och lärande samt en livslång lust att lära. Utbildningen ska också förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på.” (Lpfö18)
Förskolans utbildning vilar på tre ”ben” – undervisning, omsorg och lek. Så här arbetar Krabbans förskola utifrån dessa:
Undervisning sker både planerat och spontant. Den planerade undervisningen utgår från de ämnesområden som läroplanen föreskriver: språk och kommunikation, matematik, naturvetenskap och teknik samt digital kompetens. Spontan undervisning uppstår när pedagoger fångar upp händelser, idéer eller frågor från barnen och omvandlar dem till lärandesituationer i stunden.
Lek är grunden för utveckling, lärande och välbefinnande. På Krabban har barnen stora möjligheter att leka i inspirerande miljöer, både ute och inne. Leken stimulerar fantasi, empati, motorik, kommunikation, samarbete och problemlösning. Pedagogerna är närvarande för att stötta, uppmuntra och observera vad som händer i leken.
Omsorg handlar om mer än att tillgodose grundläggande behov. Vi ser varje stund i förskolan som en möjlighet till omsorg, där pedagogernas förhållningssätt är inkännande, varmt, vänligt och trygghetsskapande.
Vi arbetar språk- och kunskapsutvecklande i all undervisning och omsorg. Förskolan är det första steget i ett barns utbildningsresa. Enhetens prioriterade utvecklingsområde 2024-2025 är språkundervisning. Vi har identifierat språkutveckling som ett prioriterat område och strävar efter att skapa en stimulerande och utvecklande miljö för alla barn genom att basera vårt arbete på aktuell forskning och beprövad erfarenhet.
Genomförande
För att främja språkutvecklingen använder vi Ann S. Pihlgrens arbetsmaterial för kollegialt lärande. Vi arbetar också med våra lärmiljöer ur fysiskt, pedagogiskt och socialt perspektiv. Material från Lärportalen och Välfärd skolas vägledningsdokument för språk-, läs- och skrivutveckling används som stöd i vårt arbete.
Vi strävar efter att skapa en miljö där barnen känner sig trygga och inspirerade att utforska och utveckla sitt språk. Genom högläsning, samtal och lek skapar vi förutsättningar för barnen att utveckla sina språkliga färdigheter på ett naturligt och lustfyllt sätt.
Det extra spännande med Saltsjöbadens förskolor är att sex förskolor och tre grundskolor finns samlade i ett och samma rektorsområde. Detta ger oss en unik möjlighet till kollegialt samarbete och lärande mellan pedagoger i de olika skolformerna, med ambitionen att skapa de bästa utbildningsförutsättningarna och den bästa utvecklingen för alla barn och unga från 1 år till 16 år.
Sidan uppdaterades: