Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Vår mat

Förskolans måltider är så mycket mer än maten vi äter; det är en fantastisk pedagogisk stund som innebär att barnen tidigt utmanas att testa olika smaker och olika texturer.

Förskolan skapar tillfällen för barnen att använda alla sina sinnen i en trygg miljö tillsammans med duktiga pedagoger. Att utmana barnen att våga smaka och fundera över hur det ser ut, känns, doftar, låter och smakar är inte bara något vi uppmuntrar utan det är en viktig del i förskolans uppdrag. Tillsammans med reflekterande samtal skapas trygghet och nyfikenhet att upptäcka världen på olika sätt.

Förskolan serverar frukost, lunch och mellanmål. All mat tillagas från grunden av en utbildad kock. Vi använder till största delen ekologiska produkter i matlagningen och vi undviker socker i möjligaste mån. Förskolan serverar varierad kost och vi utgår ifrån Livsmedelsverkets riktlinjer. Våra förskolor strävar en minskad klimatpåverkan och försöker därav minska köttkonsumtionen. Vi serverar vegetarisk mat två-tre dagar i veckan.

Specialkost, anpassad måltid och behovsanpassad måltid

Specialkost innebär att kosten anpassas av medicinska skäl som till exempel vid födoämnesallergi eller celiaki. Ansökan görs via kommunens e-tjänst.

Anpassad måltid avser anpassningar av etiska eller religiösa skäl, tex vegetarisk mat eller fläskfri mat. Ansökan görs via kommunens e-tjänst.

Behovsanpassad måltid Anpassningarna kan vara nödvändiga på grund av sensoriska, kognitiva eller utvecklingsbetingade funktionsnedsättningar. Om ditt barn har behov av anpassning, ta kontakt med förskolans biträdande rektor. Förskolan beslutar om eventuella anpassningar som bedöms vara nödvändiga för att barnet ska klara sin vistelse i förskolan.

Läs mer om Behovsanpassad måltid

En vanlig grupp där detta kan behövas är barn som har en hypersensitivitet för exempelvis lukt, smak, konsistens och utseende eller temperatur på maten. Det kan också röra sig om sväljningssvårigheter. Svårigheterna är tydliga både i hemmet och i förskolan. Denna svårighet är då så pass stor att anpassningar måste göras för att nå optimal tillväxt och/eller energiintag under skoldagen. I många fall räcker anpassning av måltidsmiljö men i vissa fall är detta inte en tillräcklig anpassning utan även menyn kan behövas justeras i viss mån. Önskekost serveras inte utan anpassningar görs efter förskolans utbud. Målet med anpassningen är att barnet med tiden ska kunna utöka sina matpreferenser och processen är ett samarbete mellan förskola och hemmet.

Anpassningen gäller enbart barn som har utpräglat selektivt ätande. Barn som inte tycker om enskilda livsmedel eller maträtter får anpassa sin måltid efter det utbud som finns.

Sidan uppdaterades: