Mångfaldskalender för solidaritet
Ett mångfaldsprojekt kring högtider och traditioner på Bagarsjöns förskola har belönats både med Nacka kommuns kvalitetspris Fjädern samt Ulla Britta Bruuns stipendium! Priserna har tilldelats projektet Mångfaldskalendern med motivationen att det utgör innovativ verksamhet utöver det vanliga. Syftet med projektet har varit att synliggöra olikheter, öka barnens mångfaldskunskaper samt främja deras förmåga till solidaritet. Vi är mycket glada och stolta över att ha blivit uppmärksammade och belönade för detta arbete! Ulla Britta Bruuns stipendium innebär också möjlighet att publicera projektmaterialet i bokform via Lärarförlaget. En akademisk artikel om projektet kommer publiceras på Skolporten i början av 2020.
Tidningen Förskolan https://forskolan.se/vill-fa-fler-att-vaga-jobba-med-mangfald/
Chrysolitens förskola ligger vid skogsbrynet i Krokhöjden, nära Orminge centrum i Saltsjö-Boo. Förskolan har ljusa, fina lokaler, en härlig utemiljö med stora lekytor och direkt närhet till skog och natur.
Chrysolitens förskola tillhör Myrsjö rektorsområde tillsammans med förskolorna Bagarsjön, Källan, Kulingen samt skolorna Orminge skola, Sågtorpsskolan och Myrsjöskolan Läs mer här! Chrysolitens förskola har i dagsläget fem avdelningar: Holken och Bikupan (barn 1-3 år) och Lyan, Grottan och Stacken (barn 3-5 år). Det finns i förskolans lokaler möjlighet att öppna en till avdelning vid behov.
I våra förskolor fokuserar vi lite extra på förskolans största och mest omfattande uppdrag: arbetet med demokrati och värdegrund! Detta utgör både ett ämne för undervisning i sig och ska också genomsyra alla andra områden. Den demokratiska värdegrunden - som erkänner allas lika värde, lika rättigheter, rätten till delaktighet och rätten att slippa diskrimineras - utgör det svenska samhällets fundament och har därför en särskilt framlyft plats i förskolans läroplan. Vi startar varje läsår med en fördjupning i demokrati där barnen får möjlighet att både lära sig om demokrati och träna demokratiska metoder. De insikter grupperna gör i denna fördjupning får sedan följa med och utvecklas under läsårets fortsatta pedagogiska arbete.
Varje förskola har från och med läsåret 2020-2021 börjat hålla barnråd på förskolorna. Det innebär att barnen löpande ges möjlighet att diskutera, komma med idéer och föreslå förändringar de vill göra på förskolan. Ungefär en gång i månaden hålls barnråd med en representant för varje avdelning tillsammans med pedagoger och förskolechefen. Barnen får där möjlighet att lägga fram sina förslag som förskolechefen i möjligaste mån försöker möta upp och genomföra.
Alla våra förskolor arbetar aktivt med TAKK (tecken som alternativ kommunikation). Tecken kan vara särskilt viktigt för vissa barn i deras kommunikation med andra. Alla barn, i synnerhet de yngre åldrarna, ges med hjälp av tecken bättre möjlighet att kommunicera och värna sin integritet.
Vi har uppmärksammats för vårt aktiva arbete med lika rättigheter och kulturell mångfald. Projektet Mångfaldskalendern belönades under 2019 både med Nacka kommuns pris Fjädern samt Ulla Britta Bruuns stipendium (länkar här?) Våra förskolor har också deltagit i forskningsprojekt om inkludering med forskare från Göteborgs universitet.
På våra förskolor finns minst en förskollärare per avdelning som leder det pedagogiska arbetet och ansvarar för undervisningen. Skollag, Diskrimineringslag och Läroplanen för förskolan styr arbetet i förskolan – i riktning för lika rättigheter och alla barns möjligheter till utveckling och lärande inom alla ämnesområden. Vi arbetar aktivt och fördjupat med naturvetenskap i våra närområden, med matematik och teknik, med skapande i vår ateljé och med språkutvecklande arbete bland annat genom Bornholmsmodellen. Förskolan Chrysoliten har ett eget bibliotek med sago- och faktaböcker, språkutvecklande material och digitala hjälpmedel.
Förskolan följer ett årshjul för säkring av barns och vuxnas arbetsmiljö på förskolan. De årliga rutinerna innefattar barnskyddsronder ute och inne samt brandskyddsrond inklusive brandövning. Utifrån rondernas checklistor genomförs åtgärder vid behov. Nacka kommuns förskolor granskas löpande genom kommunens egen kvalitetssäkrande Insyn där lärmiljöer, systematiskt kvalitetsarbete, pedagogisk kvalitet och arbetsmiljö gås igenom. Utifrån insynen ges en detaljerade återkoppling och för eventuella behov av förändringar upprättas åtgärdsplan. Med några års mellanrum genomförs granskningsmodellen Våga Visa (liknande Nacka kommuns Insyn) som innebär att en granskare från annan kommun genomför granskningar på förskolor i Nacka.
Sidan uppdaterades: