Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Vår ambition är att ge våra matgäster en positiv måltidsupplevelse varje dag. Vårt uppdrag är att laga och servera god och näringsriktig mat så att eleverna orkar leka och lära.

Det serveras två varmrätter varje dag, varav en är vegetarisk. Till detta erbjuder vi även en gedigen salladsbuffé där våra matgäster kan hitta spännande komplettering till sin tallrik. Knäckebröd och matfett finns alltid att tillgå samt vatten och mjölk.

Vi väljer i första hand kött, fågel, ägg och mjölk från Sverige. Fisken vi serverar är MSC-märkt eller ansvarsfullt odlad. Vi källsorterar och arbetar aktivt för att minska matsvinnet och det matavfall som uppstår blir biobränsle. Vi strävar efter att öka andelen ekologiska produkter. Mjölken och bananerna vi köper är alltid ekologiska.

Våra måltider följer:
Livsmedelsverket - Nationella riktlinjer för måltider i skolan.pdf

Nackas kommunala skolor - Hållbara måltider. (PDF-dokument, 1,1 MB)

Mellanrum.PNG

Specialkost, anpassad måltid och behovsanpassad måltid

Specialkost innebär att kosten anpassas av medicinska skäl som till exempel vid födoämnesallergi eller celiaki. Om ditt barn har behov av anpassning, ta kontakt med biträdande rektor.

Anpassad måltid avser anpassningar av etiska eller religiösa skäl. Om ditt barn har behov av anpassning, ta kontakt med biträdande rektor

Behovsanpassad måltid Anpassningarna kan vara nödvändiga på grund av sensoriska, kognitiva eller utvecklingsbetingade funktionsnedsättningar. Om ditt barn har behov av anpassning, ta kontakt med biträdande rektor. Skolan beslutar om eventuella anpassningar som bedöms vara nödvändiga för att eleven ska klara sin skolgång.

Läs mer om Behovsanpassad måltid

En vanlig grupp där detta kan behövas är barn som har en hypersensitivitet för exempelvis lukt, smak, konsistens och utseende eller temperatur på maten. Det kan också röra sig om sväljningssvårigheter. Svårigheterna är tydliga både i hemmet och i skolan. Denna svårighet är då så pass stor att anpassningar måste göras för att nå optimal tillväxt och/eller energiintag under skoldagen.

Sidan uppdaterades: