På Berguddens förskola ser vi varje barn som en unik individ och arbetar för att ge dem de bästa förutsättningarna att växa och utvecklas. Hos oss står barnens inflytande och delaktighet i centrum – vi vill ge barnen en meningsfull vardag där de har möjlighet att påverka sina aktiviteter och sin lärandeprocess. Genom att forma framtidens vuxna ser vi det som vårt uppdrag att stärka varje barns självkänsla och glädje inför framtiden.
Vår förskola har en nyrenoverad gård som lockar till lek och inspirerar till pedagogiska stunder. Gården fungerar som en förlängning av våra inomhusmiljöer, där pedagogerna använder den som en arena för lärande och utveckling. Vi öppnar och stänger utomhus och strävar efter att vara ute så mycket som möjligt – med naturen runt hörnet erbjuds dagligen nya möjligheter till utforskande och lärande. Ibland går en mindre grupp barn in för att arbeta med projekt, medan andra stannar kvar utomhus. Pedagogerna följer barnens lekar och behov för att skapa ögonblick av spontan och planerad undervisning, både ute och inne.
Genom projekt lär vi oss tillsammans med barnen. Barnens egna önskemål och tankar är vägledande för projekten, där de får utforska det som intresserar dem mest. Vi utvärderar aktiviteterna tillsammans med barnen och reflekterar över deras tankar och upplevelser, vilket hjälper oss att forma framtida planeringar. FN
barnkonvention är ett levande dokument i vår verksamhet och en påminnelse om barnens rättigheter och skyldigheter, där vi lär dem vikten av att visa hänsyn och respekt för sin omgivning.
Vi tror att en nära dialog med vårdnadshavare är en viktig del i barnens utveckling. Genom föräldramöten, förskoleråd, utvecklingssamtal och öppet hus får vi möjlighet att lyssna till vårdnadshavarnas perspektiv och önskemål för att ständigt utveckla vår verksamhet. Det dagliga mötet mellan pedagoger och vårdnadshavare bidrar till en bättre förståelse för det enskilda barnet och stärker samarbetet kring barnets lärande och trivsel.
På Bergudden arbetar vi utifrån vår värdegrund GRETA, som genomsyrar allt vi gör:
Trygghet är en grundläggande förutsättning för lärande. Vi arbetar aktivt med att stärka barnens självkänsla, hjälpa dem hantera sina känslor, lösa konflikter och uppskatta varandras olikheter – en viktig del av vår livskunskapsträning. GRETA är en central del av vår verksamhet och syns i våra möten med barn, kollegor och vårdnadshavare.
Sidan uppdaterades: