Systematisk kvalitesarbete
Vid varje nytt läsår kommuniceras och processas mål och vision i hela personalgruppen. Arbetsprocessen hålls levande genom ledning av förskollärarmötena och ytterst genom det ledningsansvar som förskolläraren axlar för det pedagogiska arbetet i samverkan med arbetslaget. De biträdande rektorerna arbetar nära platssamordnare/utvecklingsledare, förskollärare och övriga pedagoger och följer ledningsprocesser med sikte att nå full måluppfyllelse.
På vår förskola utvärderar och analyserar vi verksamheten för att säkerställa hög kvalitet i undervisning och omsorg. Vi fokuserar på hur vi genomför undervisningen, vilken lärmiljö vi erbjuder, och hur vi planerar och inkluderar barnens inflytande och delaktighet. Vi utvärderar våra metoder och dokumenterar barns utveckling för att ge dem bästa möjliga förutsättningar att lära och utvecklas enligt läroplanens mål.
Det systematiska kvalitetsarbetet engagerar hela personalgruppen. Alla deltar i kvalitetsarbetet och erbjuds kontinuerlig utveckling och utbildning. Vi arbetar tillsammans för att skapa en lärande organisation där alla är delaktiga i att tolka och förstå vår vision, våra mål och fokusområden. Genom att samarbeta och utvärdera vårt arbete kontinuerligt, strävar vi efter att förbättra och utveckla vår verksamhet. Hela personalgruppen deltar i APT (arbetsplatsträffar) månadsvis för att säkerställa att alla är involverade och informerade.
Kvalitetsdialoger
För att göra alla delaktiga i kvalitetsarbetet genomför vi regelbundet kvalitetsdialoger med varje avdelning. Dessa dialoger är kopplade till vår utbildningsplan och hjälper oss att fokusera på hur vi kan förbättra vår verksamhet. Genom att pausa andra processer under dessa dialoger kan vi ge dem den uppmärksamhet de förtjänar och säkerställa att vi arbetar mot våra gemensamma mål.
Årshjul för Kvalitetsarbete
Vi använder ett årshjul för att skapa en gemensam styrning av kvalitetsarbetet på alla våra förskolor i rektorsområdet. Årshjulet hjälper oss att analysera resultat och arbetssätt vid olika tidpunkter under året. Resultatanalysen görs på individuell nivå och av förskolläraren i samverkan med arbetslaget, samt i operativ ledningsgrupp. Detta ger underlag för strategiska beslut om kompetensutveckling och resursfördelning.
Sidan uppdaterades: