Vi erbjuder även skräddarsydda föreläsningar och kurser utifrån era individuella behov. Beställning görs via Barn- och elevhälsans uppdragsansökan, se "Ansöka om insats", på den här sidan.
Datum |
Utbildning |
Målgrupp |
Fem tillfällen: 18/9, 2/10, 16/10, 6/11, 20/11 Anmälan senast: 11 september |
Kurs: Före Bornholm - att arbeta språk-, läs- och skrivförberedande med förskolebarnInnehåll, bl.a: Språkutveckling och tidig språkstimulans, språklig medvetenhet och läsning, högläsning och (text)samtal, språk-, skriftspråkvänlig och kommunikativ miljö. Kursledare: Catharina Alvin, leg. logoped och Karin Källström, specialpedagog. Denna utbildning går även att beställa, kontakta Catharina Alvin, leg. logoped. |
Nackas kommunala förskolor. |
Två kurstillfällen: 16/10, 23/10 Anmälan senast: 4 oktober |
Kurs: Instruktörskurs i grundläggande HLR (Hjärt och lungräddning).Innehåll: Utbildningen vänder sig till legitimerade idrottslärare som är intresserade att genomföra utbildning för skolpersonal i grundläggande HLR. Efter genomgången instruktörsutbildning i vuxen HLR ska den blivande instruktören kunna genomföra grundutbildning och repetitionsutbildning i vuxen-HLR med stöd av HLR- rådets standardiserade kursmaterial. Kursledare: Maria Ståhl, specialpedagog maria.stahl@nacka.se. |
Legitimerad idrottslärare med grundläggande utbildning i vuxen HLR. |
Beställningsbar utbildning |
Bornholmsmodellen - att genom språklekar arbeta språk-, läs- och skrivförberedande med elever i F-klassInnehåll, bl.a: Språkutveckling, språklig medvetenhet och läsning. Språkligt arbete i förskoleklass. Kursens syfte är att bidra till fördjupad kunskap om hur man som personal i F-klass kan arbeta språkutvecklande med alla barn, i språksamlingar men också i alla vardagssituationer och under hela skoldagen. Kursen ger både teoribakgrund och praktik - konkreta verktyg att använda i den dagliga verksamheten. Samtal kring kurslitteraturen och möjlighet till erfarenhetsutbyte med kollegor vid andra förskolor är också viktiga delar av kursen. För mer information och bokning: Kontakta Catharina Alvin, leg. logoped: catharina.alvin@nacka.se |
Personal i F-klass vid Nackas kommunala skolor |
Beställningsbar utbildning, omfattar fyra tillfällen. |
TAKK tecken som stöd, steg 1Innehåll, bl.a: Grunderna i TAKK, basordförråd, metodik och användningsområden. För mer information och bokning: kontakta Karin Källström, specialpedagog, inriktning tal, språk, kommunikation, hörsel/dövhet. |
Förskolepersonal. (Anpassade skolan kan beställa kursen.) |
Beställningsbar utbildning, omfattar fyra tillfällen. |
TAKK tecken som stöd, steg 2Innehåll: för dig som behärskar tecken för en del ord men vill fördjupa din kunskap. För mer information och bokning: kontakta Karin Källström, specialpedagog, inriktning tal, språk, kommunikation, hörsel/dövhet. |
Förskolepersonal. (Anpassade skolan kan beställa kursen.) |
Beställningsbar utbildning, omfattar fyra tillfällen. |
Så kan du bidra till trygghet och studieroInnehåll, bl.a: Skolans uppdrag, elevers rätt till undervisning och lärande, elevers olika behov och förutsättningar, neuropsykiatriska funktionsnedsättningar i skolan, relationer till elever och om den professionella rollen, bemötande och att förebygga konflikter, betydelsen av samarbete och ansvar och befogenheter. För mer information och bokning: kontakta Loredana Ciambriello, specialpedagog. |
Elevassistenter, elevcoach, resurspersonal och skolmentor |
Beställningsbar utbildning, omfattar två tillfällen. |
Föreläsning: Språkstörning och matematik.Hur kan undervisningen utvecklas för elever med språklig sårbarhet i grundskola och gymnasium? Steg 1-2. Innehåll, bl.a: Vad språkstörning och språklig sårbarhet innebär samt dess konsekvenser, vad som är utmanade i matematik för elever med språkstörning, pedagogiska strategier som stöttar lärandet och utvecklingen. Beställning: Utbildningen ges till arbetslag, hel eller del av skola. Kan utformas utefter aktuella case. Datum och upplägg bokas i samråd med Loredana Ciambriello, specialpedagog. |
Pedagoger i grundskola F-9 och gymnasiet. |
Beställningsbar utbildning |
Handledning och observation för arbetslag i förskolan kring språkutvecklande arbetssätt.Innehåll: Under ca sex träffar med arbetslaget ges tvärprofessionell handledning av logoped och specialpedagog med fokus på språkutvecklande lärmiljö och ett ökat språkutvecklande arbetssätt. För mer information och bokning: Kontakta Karin Källström, specialpedagog (karin.kallstrom@nacka.se) och Elin Solli, logoped (elin.solli@nacka.se) |
Nackas kommunala förskolor |
Beställningsbar utbildning |
Logopediskt och specialpedagogiskt stöd i förskoleklass.Innehåll: Logoped och/eller specialpedagog besöker förskoleklass för observation av undervisning och lärmiljö. I samtal med pedagogerna lyfter vi tillsammans det som oroar och känns angeläget runt språkförståelse, ordförrådsutveckling, uttalsutveckling och fonem-grafemkoppling. För mer information och bokning: Kontakta Karin Källström, specialpedagog (karin.kallstrom@nacka.se) eller Elin Solli, logoped (elin.solli@nacka.se). |
Personal i Nackas kommunala förskoleklasser |
Beställningsbar utbildning |
Föreläsning: Autism och ADHD i skolanHur man känner igen eleverna, vad diagnoserna innebär och vad som är viktigt att tänka på när man möter eleverna. Många praktiska tips och exempel. För mer information och bokning: Kontakta Nanna Alroth, skolpsykolog nanna.alroth@nacka.se |
|
Beställningsbar utbildning |
Föreläsning: Lågaffektivt bemötandeEtt förhållningssätt för att bättre hantera våra mest utmanande och krävande elever. Lågaffektivt bemötande handlar om lyssnande, förståelse, respekt och samarbete, och är ett positivt sätt att stötta eleverna. Metoden är även avsedd att hjälpa eleverna öka sina färdigheter i samarbete och problemlösning. För mer information och bokning: Kontakta Nanna Alroth, skolpsykolog nanna.alroth@nacka.se |
|
Beställningsbar utbildning |
Föreläsning: Det är något fel på mig!Om ångest och depression hos barn och ungdomar. Föreläsningen går igenom olika ångesttillstånd hos elever, som panikångest, social fobi, separationsångest och tvångssyndrom. Här får man kunskap om hur man känner igen olika typer av problematik samt vad som är klokt att göra och vad man ska undvika. För mer information och bokning: Kontakta Nanna Alroth, skolpsykolog nanna.alroth@nacka.se |
|
Beställningsbar utbildning |
Föreläsning: Livet på Level EasySärskilt högt begåvade elever – hur identifierar och stöttar vi dem? Det är lätt att tro att en ovanligt hög begåvning bara är en fördel i skolan. Tyvärr är det sällan på det sättet. Dessa elever riskerar ofta att bli uttråkade, understimulerade eller till och med bli nedstämda och stanna hemma från skolan. Elever med särskilt hög begåvning behöver stöttas på motsvarande sätt som elever med inlärningssvårigheter för att må bra och få den stimulans de behöver. För mer information och bokning: Kontakta Nanna Alroth, skolpsykolog nanna.alroth@nacka.se |
|
Beställningsbar utbildning |
Föreläsning: I gråzonenOm elever med låg teoretisk begåvning. Dessa elever ligger i gränslandet till lindrig intellektuell funktionsnedsättning och behöver åtskilliga anpassningar i grundskolan. Här går vi igenom hur man bäst kan uppmärksamma och stötta eleverna för att underlätta deras inlärning och psykiska mående. För mer information och bokning: Kontakta Nanna Alroth, skolpsykolog nanna.alroth@nacka.se |
Sidan uppdaterades: