Viktigt vid starten av förskolevistelsen
Relationsbygge
Relationsbygge
- Tydlighet om att det är ett samarbetsprojekt mellan hem och förskola att ha sitt barn i förskolan - för att det skall vara tryggt och utvecklande för barnet.
- Tydlighet om förväntningar från båda håll- ta er tid att tydliggöra vad ni förväntar er av varandra- prata om situationer som kan uppkomma utifrån vad föräldrarna berättar att de förväntar sig.
Förväntningar
Förväntningar
- Tydlighet om att det är ett samarbetsprojekt mellan hem och förskola att ha sitt barn i förskolan - för att det skall vara tryggt och utvecklande för barnet.
- Tydlighet om förväntningar från båda håll- ta er tid att tydliggöra vad ni förväntar er av varandra- prata om situationer som kan uppkomma utifrån vad föräldrarna berättar att de förväntar sig.
Information om förskolans organisation
Information vid introduktion
- Prata igenom lämning och hämtning- hur kommer de som familj att organisera det?
- Berätta om vad som sker på förskolan olika tider?
- Att någon gång i veckan prata MERA än hej- hejdå är en förutsättning för att kunna ha en plats på förskola för sitt barn
- ju yngre barn desto tätare kontakt är nödvändigt för barnets trygghet- daglig kontakt innan barnet kan berätta själv
Kontakt
- Hur kan vi prata med varandra?
- Medger schemat kontakt med avdelningspersonalen eller behöver vi hitta kompletterande kontaktpunkter från start?
samarbete
Samarbete förskola - hem
- Prata igenom lämning och hämtning- hur kommer de som familj att organisera det?
- Berätta om vad som sker på förskolan olika tider?
- Att någon gång i veckan prata MERA än hej- hejdå är en förutsättning för att kunna ha en plats på förskola för sitt barn
- ju yngre barn desto tätare kontakt är nödvändigt för barnets trygghet- daglig kontakt innan barnet kan berätta själv
Kontakt
- Hur kan vi prata med varandra?
- Medger schemat kontakt med avdelningspersonalen eller behöver vi hitta kompletterande kontaktpunkter från start?
Sidan uppdaterades: