Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

1. Introduktion

För att möjliggöra bättre stöd till förskolans pedagoger i arbetet med ledning och stimulans. Fokus läggs på lärmiljö och förhållningssätt inte på att förändra barnet. Målet är en ökad kvalité i det förebyggande arbetet.

steg 1 - processbild.JPG

Viktigt vid starten av förskolevistelsen

Relationsbygge

Relationsbygge

  • Tydlighet om att det är ett samarbetsprojekt mellan hem och förskola att ha sitt barn i förskolan - för att det skall vara tryggt och utvecklande för barnet.
  • Tydlighet om förväntningar från båda håll- ta er tid att tydliggöra vad ni förväntar er av varandra- prata om situationer som kan uppkomma utifrån vad föräldrarna berättar att de förväntar sig.

Förväntningar

Förväntningar

  • Tydlighet om att det är ett samarbetsprojekt mellan hem och förskola att ha sitt barn i förskolan - för att det skall vara tryggt och utvecklande för barnet.
  • Tydlighet om förväntningar från båda håll- ta er tid att tydliggöra vad ni förväntar er av varandra- prata om situationer som kan uppkomma utifrån vad föräldrarna berättar att de förväntar sig.

Information om förskolans organisation

Information vid introduktion

  • Prata igenom lämning och hämtning- hur kommer de som familj att organisera det?
  • Berätta om vad som sker på förskolan olika tider?
  • Att någon gång i veckan prata MERA än hej- hejdå är en förutsättning för att kunna ha en plats på förskola för sitt barn
    - ju yngre barn desto tätare kontakt är nödvändigt för barnets trygghet- daglig kontakt innan barnet kan berätta själv

Kontakt

  • Hur kan vi prata med varandra?
  • Medger schemat kontakt med avdelningspersonalen eller behöver vi hitta kompletterande kontaktpunkter från start?

samarbete

Samarbete förskola - hem

  • Prata igenom lämning och hämtning- hur kommer de som familj att organisera det?
  • Berätta om vad som sker på förskolan olika tider?
  • Att någon gång i veckan prata MERA än hej- hejdå är en förutsättning för att kunna ha en plats på förskola för sitt barn
    - ju yngre barn desto tätare kontakt är nödvändigt för barnets trygghet- daglig kontakt innan barnet kan berätta själv

Kontakt

  • Hur kan vi prata med varandra?
  • Medger schemat kontakt med avdelningspersonalen eller behöver vi hitta kompletterande kontaktpunkter från start?

Sidan uppdaterades: