Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Förskolans måltider

I köket arbetar vår kock Anna-Karin och vårt måltidsbiträde Lubna.

Vår ambition är att ge våra matgäster positiva måltidsupplevelser varje dag. Vårt uppdrag är att laga och servera god och näringsriktig mat så att barnen orkar leka och lära.

Det serveras en varmrätt varje dag. Till detta serveras en salladsbuffé där våra matgäster kan hitta spännande komplettering till sin tallrik. Knäckebröd och matfett finns alltid att tillgå samt vatten och mjölk.

Vi väljer i första hand kött, fågel, ägg och mjölk från Sverige. Fisken vi serverar är MSC-märkt eller ansvarsfullt odlad. Vi källsorterar och arbetar aktivt för att minska matsvinnet och det matavfall som uppstår blir biobränsle. Vi strävar efter att öka andelen ekologiska produkter. Mjölken och bananerna vi köper är alltid ekologiska.

Våra måltider följer:
Livsmedelsverket - Nationella riktlinjer för måltider i förskolan.pdf
Nackas kommunala skolor - Hållbara måltider. (PDF-dokument, 1,1 MB)

Mellanrum.PNG

Specialkost, anpassad måltid och behovsanpassad måltid

Specialkost innebär att kosten anpassas av medicinska skäl som till exempel vid födoämnesallergi eller celiaki. Ansökan görs via kommunens e-tjänst.

Anpassad måltid avser anpassningar av etiska eller religiösa skäl. Ansökan görs via kommunens e-tjänst.

Behovsanpassad måltid Anpassningarna kan vara nödvändiga på grund av sensoriska, kognitiva eller utvecklingsbetingade funktionsnedsättningar. Om ditt barn har behov av anpassning, ta kontakt med biträdande rektor. Förskolan beslutar om eventuella anpassningar som bedöms vara nödvändiga för att barnet ska klara sin vistelse i förskolan.Mellanrum.PNG

Läs mer om Behovsanpassad måltid

En vanlig grupp där detta kan behövas är barn som har en hypersensitivitet för exempelvis lukt, smak, konsistens och utseende eller temperatur på maten. Det kan också röra sig om sväljningssvårigheter. Svårigheterna är tydliga både i hemmet och i förskolan. Denna svårighet är då så pass stor att anpassningar måste göras för att nå optimal tillväxt och/eller energiintag under skoldagen. I många fall räcker anpassning av måltidsmiljö men i vissa fall är detta inte en tillräcklig anpassning utan även menyn kan behövas justeras i viss mån. Önskekost serveras inte utan anpassningar görs efter förskolans utbud. Målet med anpassningen är att barnet med tiden ska kunna utöka sina matpreferenser och processen är ett samarbete mellan förskola och hemmet.

Anpassningen gäller enbart barn som har utpräglat selektivt ätande. Barn som inte tycker om enskilda livsmedel eller maträtter får anpassa sin måltid efter det utbud som finns.

Sidan uppdaterades: