Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Frågor och svar

Här kan du hitta svar på några av våra vanligast förekommande frågor om hur det är att bo på seniorcenter Talliden.

Vilken övrig service finns?

Vi använder oss av Isas fotvård som gör regelbundna besök på seniorcenter Talliden, om du önskar kan du då anlita företaget. Medicinsk fotvård är kostnadsfri men kräver remiss från läkare.

Även frisör kommer till oss.

Säg till din kontaktperson (eller annan personal) om du vill ha hjälp att boka frisör eller fotvård.

Finns det särskilda regler som måste följas?

Vi vill att du meddelar om du åker iväg någonstans. Detta för att undvika eventuella missförstånd.

Ska TV-licens betalas?

Kanal 1, 2, 4 och 6 ingår i vårt utbud. Under 2025 kommer alla lägenheter förses med en Teliabox där du själv kan öppna ett abonnemang och bekosta ytterligare kanaler.

Hur vet personalen vems kläder de tvättar?

Du (eller din närstående) är ansvarig för att ta med personlig tvättkorg samt att märka upp samtliga plagg du önskar få tvättade.

HUr följs kvaliteten upp?

Vi registrerar alla våra inkomna klagomål/synpunkter i ett system som heter Infosoc. Detta för att sammanställa informationen och kunna göra en analys och sätta in rätt åtgärder.

Varje år genomförs en kundundersökning på uppdrag av socialtjänsten.

Vad är hyreskostnaden?

4341 - 9420 kronor/ månad beroende på lägenhetens storlek.

I denna kostnad ingår även tillgång till allmänna utrymmen. Under ombyggnationen får de som flyttat till nybyggd lägenhet, med höjd hyra, en hyresrabatt fram tills ombyggnationen är klar.

När serveras måltider?

Frukost serveras i köket på avdelningen. Om du vill kan du äta i din lägenhet.

Lunch serveras från klockan 12.00 i Salongen eller i avdelningens kök.

Middag serveras från klockan 17.00 i Salongen eller i avdelningens kök.

Utöver måltiderna finns kaffe med dopp.

Har du önskemål om att bjuda in närstående att äta här?
Meddela köket senast kl. 10:00 samma dag. Det kostar 100 kronor och betalas kontant till personalen i köket alternativt med Swish.

Hur hanteras rökning?

Det är inte tillåtet att röka inomhus eller i sin lägenhet. Vi önskar att du går ut och röker. Det går bra att röka på anvisad plats där askkopp finns.

Vilka kostnader tillkommer utöver hyran?

Mat 150 kronor/dygn. Avdrag vid frånvaro regleras på fakturan.

Omvårdnadsavgiften är inkomstrelaterad- max 2575 kronor.

Förbrukningsartiklar 150 kronor/månad (frivillig kostnad).

Finns tillgång till telefon och internet?

Du tecknar själv ditt telefonabonnemang. Då Talliden nu byggs om och renoveras tas de fasta telefonjacken bort. Vi rekommenderar att använda mobiltelefon.

Vårt trådlösa internet (wifi) är tillgängligt för våra boende, säg till så får du inloggningsuppgifter.

Hur upprätthålls kontakten med närstående?

Om du har behov av stöd måste du lämna ett samtycke så att personalen kan vara dig behjälplig med detta.

Finns det arbetsterapeut och fysioterapeut?

Ja. De gör individuella bedömningar och tillgodoser ditt behov av träning och/eller hjälpmedel. Detta kan ske i grupp eller enskilt.

Vem håller reda på recept och hämtar ut medicin?

Våra sjuksköterskor ansvarar för recept och eventuell leverans av dina mediciner.

Hur kan jag som kund påverka servicen?

Genom att berätta vad du tycker, tänker och upplever!

Det finns ett öppet forum, kundrådet, som träffas regelbundet. Där diskuteras synpunkter och förbättringar ständigt.

Du kan fylla i en synpunkt- och klagomålsblankett eller tala med någon i personalen.

Vilka försäkringar behöver tecknas?

Hemförsäkring med allriskomfattning.

Hur hanteras post?

Du har ett eget postfack på din avdelning. Kom ihåg att göra adressändring vid flytten!

Vad gör jag om jag inte är nöjd?

Du kan alltid vända dig till personalen med synpunkter och klagomål. Du kan även fylla i en blankett som är ämnad för detta. Denna blankett finns vid entrén och i socialakten (pärm i lägenheten).

Vilka aktiviteter erbjuds?

Schema över våra planerade aktiviteter finns i korridoren utanför din lägenhet. Säg gärna till om du har några önskemål eller förslag på aktiviteter!

Information om aktiviteter finns även på vår hemsida: www.nacka.se/seniorcenter-talliden

Vilken omvårdnad ingår?

Den omvårdnad som du har behov av för att klara din vardag, dygnet runt.

Vad behöver jag ta med till lägenheten?

Du möblerar din lägenhet som du själv önskar. Säng och madrass finns redan och bör användas av arbetsmiljöskäl. Täcke, kuddar och sängkläder tas med, likaså hygienartiklar, kläder och andra personliga tillhörigheter.

Hur hanteras räkningar?

De hanteras av dig eller av person utsedd av dig.

Vad är adressen till Talliden?

Nacka seniorcenter Talliden

Helgesons väg 5

13137 Nacka

Hur tar jag mig in och ut?

Entrén öppnar kl. 06.30 och stänger kl. 18.00. Utöver dessa tider använder du din personliga nyckeltagg. Vid entrén finns en porttelefon för besökare, men om du önskar kan även dina anhöriga kvittera ut en nyckeltagg.

När får jag ta emot besök?

Det är du själv som bestämmer när du vill ta emot besök.

Hur stora är lägenheterna?

18 - 37 kvadratmeter. Genomsnittet är 22,8 kvadratmeter.

Hur hanteras mindre inköp och pengar för det?

Personal kan hjälpa till med mindre inköp och om du vill kan vår administratör ha hand om "fickpengar" som då hålls inlåsta i ett värdeskåp.

Vad ingår i kostnaden för förbrukningsartiklar?

Toalettpapper, rengöringsmedel, tvättmedel, tvättlappar, haklappar, soppåsar, städmaterial (dammsugare, dammtrasa osv).

Fönsterputs ingår och utförs en gång per år.

Hur hanteras alkohol?

Om du önskar alkoholhaltiga drycker till maten så går det bra att inhandla i köket.

Finns tvättstuga?

Ja.

Får jag ta med mig husdjur?

Ja, om du själv (eller närstående) ansvarar för och tar hand om ditt djur. På Talliden bor det även en hund som heter Iris, hon kommer gärna på besök hem till de som vill. Det finns även möjlighet att följa med på hennes dagliga promenader.

Hur säkerställs att besök hos läkare och tandläkare genomförs?

Läkare kommer en gång/veckan samt vid behov. Munhälsobedömning görs en gång/år och är kostnadsfritt. Tandläkare/hygienist gör hembesök vid behov.

Du väljer själv om du vill ha Tallidens husläkare (från Familjeläkarna i Saltsjöbaden) och tandläkare.

Sidan uppdaterades: