Hoppa till innehåll

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Mitt Nacka

  • …så får du upptäcka spännande evenemang i din närhet.

Att arbeta som undersköterska

Mitt namn är Romaine och jag är fast anställd som undersköterska på Nacka seniorcenter Ektorp sedan ett år tillbaka. Jag arbetar på en demensavdelning tillsammans med mina fantastiska kollegor. Det är ett spännande och varierande jobb där ingen dag är den andra lik.

Jag har arbetat som undersköterska i drygt tio år, tidigare var jag anställd i Hallstahammars kommun. Där lärde jag mig mycket och utvecklades tack vare många olika utbildningar som erbjöds inom och utanför organisationen (utbildningar inom värdegrund, hygien, brand, lokalvård, dokumentation, handledning, BPSD, förflyttningsteknik, taktilmassage m.m.) All denna kunskap gör att yrket blir roligare och mer intressant och jag delar gärna med mig av mina kunskaper till mindre erfarna kollegor.

I mitt hemland Burundi läste jag på universitetet och har även erfarenhet av att arbeta som assistent till föräldralösa barn och ungdomar. Jag har även arbetat i sex år som ekonomiassistent inom organisationen SOS barnbyar i Bujumbura. När jag kom till Sverige ville jag gärna utbilda mig till undersköterska för jag tycker att det är så roligt och givande att hjälpa och stödja människor som behöver det.

För att bli undersköterska behövde jag först plugga svenska för invandrare, svenska som andraspråk och vissa kärnämnen på Komvux innan jag kom in på omvårdnadsprogrammet. Jag har genom utbildningen varit på många olika praktikplatser där jag lärt mig jättemycket. Mina valbara kurser gjorde jag inom sjukvård och demensvård, efter dessa kurser valde jag att söka arbete inom demensvården för att det känns värdefullt att få stötta dessa kunder och deras anhöriga.

Det känns oftast roligt att komma till jobbet eftersom jag vet att jag är efterlängtad och att jag kommer göra nytta. Vi har en härlig atmosfär oss kollegor emellan på seniorcenter Ektorp. Vi skojar och skrattar mellan varven även om vissa arbetsuppgifter kan vara tuffa. Ingen arbetsdag är den andra lik men vi följer våra scheman, rutiner och tider för att kunderna ska känna sig trygga.

Två undersköterskor börjar arbetsdagen kl. 07.00 och får då rapport från nattpersonalen, läser aktuella journalanteckningar, svarar vid behov på larm och delar ut morgonmediciner i samband med att frukosten serveras. Kl.08.00 kommer sjuksköterskan och ytterligare en undersköterska som ansluter till teamet. Tillsammans går vi igenom våra kunders dagsform och behov, hur de mår och vad vi behöver fokusera extra på under dagen. Vårt team består av sjuksköterska, sjukgymnast, arbetsterapeut och undersköterskor. Självklart ingår även läkare vid behov, men finns inte på boendet varje dag.

Vi hjälper de kunder som ännu inte kommit upp, stöttar vid hygien/omvårdnad, duschning, bäddning och snyggar till i rummet. Efter frukosten uppmuntrar vi våra kunder att delta i aktiviteter som t.ex. sittgympa, utevistelse, pratstund med personal eller andra boende i dagrummet. Här är ett foto från när vi arrangerade eget spa med bl.a. manikyr och handmassage på avdelningen:

Romaine-arbetsbild630x400.gif

Lunchen serveras kl. 12.30, vi dukar fint inför maten för att det ska se hemtrevligt ut och för att öka aptiten. Vi i personalen sitter tillsammans med kunderna vid alla måltider och hjälper till vid behov. Många av kunderna vill vila en stund efter lunchen, två undersköterskor hjälper dem i säng samtidigt som den tredje tar hand om disken. Eftermiddagskaffe serveras kl. 14.30 och i samband med det spelar vi ofta lite musik eller har en pratstund kring något tema. Det är viktigt att vi som personal finns med i alla sammanhang under dagen för att våra boende ska känna sig trygga och sedda. Middagen serveras kl. 17.00 och kvällsmål serveras senare vid behov, vi försöker få alla kunder att äta något litet innan sänggåendet för att förkorta nattfastan som annars blir för lång.

Som undersköterska ansvarar jag även för att dokumentera i kundernas journaler samt upprätta och uppdatera genomförandeplaner (styrdokument för våra insatser) för de kunder jag är kontaktperson åt.

För att jag ska trivas på en arbetsplats är det viktigaste för mig ett bra bemötande, gott samarbete, effektivitet, utveckling och en bra arbetsmiljö. Jag upplever att jag fortsätter att utveckla mig i min yrkesroll och lär mig nytt hela tiden. Senaste året har jag t.ex. varit både aktivitetsansvarig på min avdelning och skribent för boendets hemsida. Jag tycker det är kul att få skriva artiklar och visa upp bilder på vad vi har gjort på avdelningen för anhöriga och andra intresserade.

Jag skulle önska att regeringen och kommunen satsade mer pengar på äldrevården för att uppmuntra unga människor att söka sig till yrket och för att kunna behålla erfaren personal. Jag bidrar gärna till att marknadsföra yrket som undersköterska, det är fantastiskt att få trivas så bra på arbetet som jag gör.

/Romaine

Sidan uppdaterades: