Klicka här för att komma till platsen i Google maps.
År 1916 köptes Finnboda Slip av Stockholms Rederi AB Svea och ombildades till AB Finnboda Varf. Rederiet hade stora utbyggnadsplaner, men redan i början av 1920-talet blev det sämre tider. Först efter löneminskningar och nedskärning av arbetsstyrkan återupptogs arbeten. Nedanför Finnbodaberget uppfördes på 1920-talet ytterligare en stapelbädd, Frejabädden. Med två stapelbäddar, Fylgiabädden nedanför Finnberget och Frejabädden, ökade varvets kapacitet rejält.
I mitten av 1930-talet, när världsdepressionen klingat av, skedde ett uppsving för Finnboda. År 1936 beslutades om en upprustning och modernisering av varvet samt om nybyggnadsverksamhet i stor skala. Under den intensivaste perioden med två nybyggen ökade antalet anställda till mer än 550 man – det största antalet sedan pansarbåtstiden. Under hela andra världskriget fortsatte moderniseringen av varvet. Stapelbäddarna utvidgades och förstärktes så att fartyg om 6 000 respektive 8 000 ton kunde byggas.
År 1942 uppfördes marketenteriet ”Markan”, tegelbyggnaden som idag hyser kontors- och skollokaler, och de anställda fick de sedan länge önskade omklädningsrummen, tvätt- och duschrum samt tre matsalar; en för arbetarna, en för högre samt en för lägre tjänstemän. Verkstadsbyggnaden, svetshall och spantverkstad stod klara år 1944.
Bildtext: Marketenteriet (matbespisningen) på Finnboda Varv 1948. Foto AFA-Foto, Centrum för näringslivshistoria.
Bildtext: Arbetarnas matsal år 1949. Ända in på 1970-talet fanns fyra matsalar: arbetarnas, tjänstemännens, de högre tjänstemännens samt direktionens.
En spännande incident inträffade år 1960 när M/S Willowpool sjösatte sig själv några timmar före sjösättningen. Fartyget gled så mjukt ner i vattnet att de som arbetade i maskinrummet inte märkte något. Hon drev sedan in mot en närliggande kaj varifrån dopet sedan skedde.
Bildtext: Till sjösättningarna byggdes ett högt podium varifrån dopet ägde rum. Bilden visar dopet av M/S Fredrika 1942. Gudmor önskade fartyget lycka och välgång, och svingade sedan champagneflaskan mot fartygets sida. Namnet på fartyget, som varit dolt, blev då synligt varefter fartyget gled ner i vattnet. I bakgrunden ses Finnbodas äldsta byggnad, chefsbostaden, från år 1830. Foto 1942, Wikipedia.
Ännu i början av 1950-talet byggde Finnboda varv sina fartyg på det gamla sättet: plåt för plåt nitades fast vid spanten ute på stapelbädden och successivt formades fartygets skrov. Under 1950-talet ändrades detta och man övergick helt till svetsfogning. Nästa steg var att bygga samman fartygen av stora sektioner som tillverkats inomhus i svetshallar. Under 1950-talets sista år genomfördes en ny moderniseringsetapp som gjorde det möjligt att bygga fartyg upp till 13 000 ton.
Bildtext: Interiör från svetshallen år 1948. AFA-foto, Centrum för näringslivshistoria.
Under 1960-talet tog Finnboda upp tillverkningen av stålbroar och liknande konstruktioner i sitt program. Bland annat tillverkades sektioner till nya Lidingöbron som invigdes 1971. Huvudparten av Finnbodas nybyggen under 1960-talet var en serie om åtta fartyg främst avsedda för transport av papper, pappersmassa och styckegods.
Sidan uppdaterades: