Hoppa till innehåll

Nytt system för bokning och bidrag

Från och med den 1 januari, öppnas det nya boknings- och bidragssystemet Rbok för föreningar, företag, skolor och privatpersoner. Systemet kommer successivt att tas i bruk, och allt kommer att samlas i en ny, gemensam plattform som hanterar lokaler, bidrag och aktiviteter. Målet är att allt ska vara på plats under 2025. Rbok är en etablerad plattform som idag används i 53 kommuner.

– Med Rbok effektiviserar vi bokningsprocessen och stärker tillgängligheten. Det är ett digitalt verktyg som inte bara spar tid utan också bidrar till att optimera resurser och driva förbättringar – en satsning som stärker vårt arbete med att vara en effektiv och modern kommun, säger Hans-Otto Halvorsen, kultur- och fritidsdirektör.

Fördelar med Rbok

  • Tydligare bokningsflöde: All information om resurser, bokningsregler och taxor samlas på ett ställe.
  • Bättre översikt: Hantera, ändra och följ dina bokningar i en tydlig kalendervy eller listvy, inklusive bokningsbekräftelser och fakturaunderlag.
  • Ökad tillgänglighet: Boka när och var du vill via dator, surfplatta eller mobil.
  • Bidragsansökningar: Hantera och följ bidragsärenden i systemet.

Vad händer nu?

För att säkerställa en smidig övergång stängs möjligheten att göra nya bokningsförfrågningar i de gamla systemen från den 20 december. 1 januari öppnas bokningsdelen i Rbok. I en första fas kommer enbart investeringsbidraget, projektbidraget och litet projektstöd att kunna sökas i Rbok. Övriga bidrag införs successivt, och tillsvidare kommer redan ansökta och beviljade bidrag återredovisas i Actor Smartbook. Även aktivitetsbidraget för hösten 2024 kommer sökas i Actor Smartbook.

Läs mer om det nya systemet Rbok här och hur du bokar och följer bidragsärenden.

Sidan uppdaterades: