Du fyller i ansökan till stipendiet digitalt i ett formulär som är uppdelat i tre delar:
Del 1: Mer information om dig
Del 2: Mer information om ditt projekt
Del 3: Mer information om vad pengarna ska gå till
Alla uppgifter som är obligatoriska i formuläret är markerade med en *
För att du ska kunna fylla i formuläret behöver du logga in. Det kan du göra genom att använda BankID, Mobilt BankID eller Freja eID+.
Du behöver inte logga in för att börja ansökningen utan kan börja fylla i formuläret direkt.
Längst ner i guiden finns:
Vi behöver veta mer om dig och därför behöver du fylla i uppgifter om dig själv och hur vi kan kontakta dig. Tänk på att uppge ett telefonnummer och en mejladress som du använder varje dag.
Fyll även i dina kontouppgifter så att vi lätt kan sätta in pengarna på ditt konto när ansökningen är godkänd.
Din vårdnadshavare behöver godkänna din ansökan så därför behöver vi ha namn och e-postadress till denne, gärna telefonnummer också men det är inget måste.
I ansökan kommer du kunna uppge en referens. En referens är ett annat ord för vem som kommer stötta dig under projektet. Personen är någon som känner dig och kan berätta mer för oss om hur du ska genomföra projektet. Det kan till exempel vara:
Om du inte vet vem som kommer stötta dig i projektet kan du klicka i rutan ”Jag har ingen referens och vill få hjälp att få en coach” så hjälper vi dig att hitta denna person.
Nu är det dags att berätta mer om ditt projekt. Vi behöver ha svar på dessa frågor:
Vill du skriva mer än vad som får plats i formuläret går det bra att skicka in den informationen som en bilaga i ansökan.
Tänk på att det kommer dröja mellan 3–4 veckor innan vi godkänt ansökan så börja inte genomföra projektet innan vi hört av oss.
För att veta hur mycket pengar du söker behöver du räkna på vad projektet kommer att kosta. Vi vill därför att du fyller i en budget för vilka kostnader och intäkter du planerar att ha.
Det finns en del som du inte får använda pengar till, det handlar om:
* Däremot får du använda stipendiet till att hyra alla typer av inventarier. Till exempel om du behöver ha en scen eller en musikanläggning i en lokal som inte har det.
När vi har fått in din ansökan kommer vår handläggare att kontakta dig och bjuda in dig till ett möte. Under mötet kommer du och handläggaren att gå igenom ansökan tillsammans. Om du fyllde i att du vill ha hjälp med att hitta en referens hjälper handläggaren dig med det.
Vi återkommer sedan till dig via mejl inom 3 – 4 veckor med svar på om du får stipendiet eller inte.
En vårdnadshavare måste godkänna att vi betalar ut stipendiet till dig om du är under 18 år. Godkännandet gör vårdnadshavaren antingen direkt i e-tjänsten eller under mötet, om vårdnadshavaren följer med dig på mötet.
När du genomför ditt projekt, tänk på att…
Skulle det hända något som förändrar planen för hur du från början tänkt att projektet ska gå till så är det viktigt att du meddelar handläggaren på kommunen. Det kan exempelvis vara förändringar som att:
Efter att du har genomfört projektet ska du skicka in en kort redovisning. Den fyller du i här senast en månad efter genomförandet. Redovisningen ska innehålla följande:
Det är viktigt att du kommer ihåg att lägga in:
Det kan vara så att du behöver betala tillbaka en del av pengarna eller hela summan. Exempelvis om:
Skulle du behöva betala tillbaka pengar kommer handläggaren att informera dig om hur du ska gå till väga. Skulle det vara så att du inte betalar tillbaka kommer vi att skicka ut en faktura till dig.
Har du några frågor om hur du ansöker eller vill diskutera ditt projekt innan du fyller i ansökan? Hör av dig till Peng direkts handläggare:
Sabina Plomin
E-postadress: sabina.plomin@nacka.se
Telefonnummer: 0704-31 95 27
Skicka e-post till sabina.plomin@nacka.se
Sidan uppdaterades: