Konstverkets titel: Musik respektive Kunskap
Placering: Nacka aula, Griffelvägen 11
Konstnär: Ernst Billgren
Teknik: Mosaik
Invigningsår: 1995
Foto: Helena Strandberg Konservator AB
På tegelväggarna i trapphallen vid Nacka aula finns ett par verk av Ernst Billgren. De två runda mosaikerna uppbyggda av kakelbitar i olika färger sitter mitt emot varandra, halvvägs upp i var sin trapp. Den ena heter Musik och den andra Kunskap. I båda bilderna ses djur och siluetter av fåglar i ett buskage.
Musik
I Musik syns bland annat en grävling, en gitarr och en harpa, medan det i Kunskap kikar fram ett par rävar och ett vildsvin. Bilderna, inklusive dess ramar av målad frigolit mäter knappt en meter i diameter.
Kunskap
Ernst Billgren föddes 1957 i Danderyd och växte upp i Farsta. Sedan 2013 huserar han i den ateljé på Södermalm i Stockholm som Anders Zorn lät bygga och arbetar på att återställa våningen till dess ursprungsskick. Efter ett antal år i förberedande konstskolor antogs han 1982 till Valands konsthögskola i Göteborg där han studerade fram till 1987.
Ernst Billgren har gjort ett flertal offentliga verk, skulpturer, mosaikbilder och bemålade textilier som återfinns i exempelvis Norrköping, Uppsala, Solna, Malmö, Stockholm, Bergen i Norge och Helsingfors i Finland.
Under nittiotalet ställde Ernst Billgren ut över hela världen, blev ledamot i Kungliga Konstakademien och ett i Sverige välkänt namn även utanför konstkretsarna. Billgren måhända vara målare i grunden men har aldrig låtit sig begränsas till ett medium utan är även grafiker, skulptör och författare, debattör och film- och scenkonstnär. Hans konstnärskapet omfattar även scenografi, möbeldesign, skönlitteratur, film och musik. Han arbetar i mosaik, trä, brons, betong, kakel och glas.
Djur blev tidigt ett redskap för Billgren och kan i hans bilder ses befolka, inte sällan uppklädda i renässanskläder, stilfullt möblerade rum. I krockarna mellan natur och kultur, realism och abstraktion finns en återkommande absurditet och humor. Inspiration och motivvärld har Billgren bland annat hämtat från konsthistorien, barndomen och moderns rötter i norra Tyskland där "det väldiga krigsarvet som låg som en grå film över landskapet motades bort av små grälla inramade planscher med natur- och djurmotiv inne i husen, allt var så färgglatt och djuren jätteglada. Det var som bilder av ett Shangri-La som inte finns. Folk som hade upplevt fruktansvärda krig och fattigdom valde att ha sådana motiv på sina väggar."
Citatet är hämtat från Ernst Billgrens hemsida: ernstbillgren.se
Sidans redaktör
Emma-Lina Ericson
Sidan uppdaterades: