Konstverkets titel: Arkitektra Skulpturum
Placering: Fisksätra Allé
Konstnär: Bertil Herlow Svensson
Material: Aluminium
Invigningsår: 1976
Foto: Helena Strandberg Konservator AB
Den största och viktigaste skulpturen i Fisksätra är en utveckling av det "konstruktivistiska" förslag som under projekteringstidens fick första pris i tävlingen om områdets konstnärliga utsmyckning. Förslaget kallades Arkitekta Skulpturum och hade inlämnats av Bertil Herlov Svensson från Sala. Konstruktivismen var på många sätt tacksam som konstnärlig hållning i anslutning till rationalismens byggen. Den visade vilka konstnärliga värden som kunde utvinnas när standardiserade element sammanfogats med planmässig och matematisk exakthet. Med bara små förflyttningar kunde det betraktande ögat fås att uppleva de mest oväntade och fantastiska rörelser och ljusbrytningar. Den åtta meter höga aluminiumskulpturen i Fisksätra hör till de mer lyckade konstruktivistiska verken. Den kan, beroende på årstider och stämningslägen, ge mig de mest skiftande påminnelser. Ibland tycker jag mig se en virvlande slöjdans. Ibland ett gigantiskt uppförstorat tjäderspel.
- Text: Gunnar Sillén
Foto: Helena Strandberg Konservator AB
För vart och ett av de tre omgivande småhusområdena tillverkades skulpturer av samma material och av samma konstruktivistiskt arbetande konstnär. Verken Del av Helhet – Helhet av Del I – III placerades i Båthöjden, Fiskarhöjden och Fågelhöjden. Men i ett av dem, Fågelhöjden, ville de styrande inte se sin del i helheten och vägrade ta emot konstverket. Så skulpturen Del av Helhet – Helhet av Del III kom i stället att placeras lite vilset invid Orminge centrum.
- Text ur "Fisksätra konstpromenad" skriven av Gunnar Sillén och Catharina Wikström
Bertil Herlov Svensson (1929 – 2012) bodde och arbetade i en ombyggd stationsbyggnad i Börringe utanför Svedala. Han gick till sjöss som ung och utförde även inredningssnickerier på lyxyachter.
Bertil Herlow Svensson var autodidakt, det vill säga självlärd och fick sitt genombrott 35 år gammal genom sin medverkan i utställningen och folkbildningsprojektet Multikonst 1967. Ungefär samtidigt debuterade han med sin första separatutställning på Galerie Aronowitsch i Stockholm. Den följdes av flera på samma galleri samt flera separatutställningar på museer och konsthallar under främst 1970-talet. Under 1980-talet var Bertil Herlow Svensson representerad och ställde ut på Galleri Nordenhake i Stockholm. Bertil Herlow Svensson har skapat flera offentliga skulpturer, varav fyra stycken finns i Fisksätra.
Bertil Herlow Svensson arbetade matematiskt med tunna aluminiumrör utspända mellan ståltrådar vilket resulterade i en form av transparenta konstruktioner. Många av Herlow Svenssons skulpturer äger en proportionell exakthet som ger möjligheter till glidningar i skalan, vilket var en förutsättning för Herlow Svenssons första monumentala skulpturer.
I den senare delen av sitt konstnärskap riktade Bertil Herlow Svensson sitt intresse till sfären. Med uppbrutna cirklar, nu ofta i mässing, fortsatte han att undersöka luftrummet eller kanske snarare tomrummet.
Sidan uppdaterades: