Konstverkets titel: Fisksätra I
Placering: Fisksätra Allé
Konstnär: Henry Gustafsson och Ilhan Koman
Material: Järn
Invigningsår: 1975
Foto: Helena Strandberg Konservator AB
En ryssja. Att fångas i? Eller att lyckas bryta sig ur? Det finns plats på bänkarna intill att fundera över tillvaron. Medan skuggan vandrar som en timvisare framför fötterna.
- Text: Gunnar Sillén och Catharina Wikström
Foto: Helena Strandberg Konservator AB
Henry Gustafsson och Ilhan Koman har skapat tre skulpturer i svartmålat järn som finns placerade längs Fisksätra Allé – den gånggata som löper genom hela bostadsområdet. Skulpturerna är uppbyggda som kvadratiska och cirkelformade ramar sammanbundna med fisknätSliknande galler. I näten och inom ramarna är fiskar, andra havsdjur, vattenväxter och även ett par människoansikten avbildade. Där finns även föremål man kan hitta på sjöbotten som t ex en gammal cykel.
- Text: Hans Lidman
Henry Gustafsson (1943 – 2005) är sannolikt mest känd för skulpturen Lyftet. Den är så populär att den ibland kallas för Smålands Dalahäst och sägs symbolisera senigheten och viljan hos den småländska befolkningen.
Henry Gustafsson arbetade med träsnideri, teckning, oljemålning och offentliga utsmyckningar. Han valde gärna motiv på temat människa och natur - där naturen alltid var större än människan. I Genombrottet, en offentlig skulptur på Spötorget i Västervik, syns ett fiskstim tillsammans lyckas bryta sig igenom en mur.
Ilhan Koman (1921 – 1986) växte upp i Edirne och utbildade sig under 40-talet vid målerilinjen på Konstakademien i Istanbul samt på Académie Julien och École de Louvre i Paris. 1958 flyttade han till Sverige efter att ha undervisat vid Akademien i Istanbul under några år. I Sverige blev han lärare på Konstfack i Stockholm, där han undervisade fram till sin bortgång 1986. Ilhan Koman bodde med sin familj i en ombyggd tvåmastad skonare med namnet Hulda, där han också hade sin ateljé.
Ilhan Koman har utfört många monumentala skulpturer, både i Sverige och utanför landets gränser - han fick en internationell karriär. I Stockholm kan ses From Leonardo to? (1971) som står utanför Arkitekthögskolan och Portal (1984-86) som återfinns vid Cityterminalen.
Ilhan Koman arbetade i olika tekniker, media och stilar; hans experimenterande fortgick livet igenom. Han skapade skulpturer som var figurativa och nonfigurativa, statiska och optiska, vissa enbart estetiska, andra praktiska.
Sidan uppdaterades: