Anna Rutz bygger sina keramiska former med inspiration från detaljer i arkitektur. Nyfiket undersöker hon till exempel den skuggverkan som reliefmönster ger och hur det påverkar formen. Det blir en del av uttrycket. Hon intresserar sig också för olika kontraster i lersorter – från svart lera till vit porslinslera.
Så när Anna fick frågan om hon ville arbeta med en utställning inspirerad av närmiljön i Nacka och låta sig inspireras av omgivningar som hon befinner sig i dagligen tvekade hon inte. Att blanda det vardagliga seendet på bekanta områden med konstnärens undersökande blick kändes spännande.
I utställningen i Nacka konsthall har Nacka studerats från ovan. Nya formationer som skapas av byggnader som man inte ser från marken har upptäckts och experimenteras med. Resultatet är ett intryck av framförallt större arkitektoniska områden i Nacka. Anna har också arbetat i olika sorters leror för att få fram materialens olika ytor och områdenas kontraster.
“ – Anna har ett absolut gehör för form. Hennes konst är både sinnlig och konkret på samma gång. Jag ställde ut Annas konst för 7 år sedan och har länge velat följa upp den utställningen. Jag är så nyfiken på hur hon ser Nacka.”
Nanna Leth, konstsekreterare i Nacka kommun
Vem är Anna och hur ser hennes relation till Nacka ut? Vi passade på att ställa några snabba frågor till Anna mitt i förberedelserna inför Formationer.
Kan du beskriva din konstnärliga process, vad inspireras du av?
Jag tittar mycket på arkitektur och har gjort det under hela mitt konstnärskap. Jag inspireras både av helheten men även arkitektoniska detaljer. Det kan vara allt från en yta, en form, ett mönster, ett material eller en färg på ett byggnadsverk som sätter igång tankarna.
Du arbetar med lera, kan du beskriva varför leran fascinerar dig?
Det är själva känslan av materialet och att det är så formbart. Också att känslan mellan olika leror kan skilja sig är fascinerande, där den släta leran till den grovt chamotterade leran ger olika uttryck vilket tilltalar och inspirerar mig. Även färgen spelar stor roll i skapandet – allt från kritvit till svart lera – och samspelet med glasyren.
Hur ser din bakgrund som konstnär ut?
Efter Konstfack Keramik och Glas blev jag medlem i Konsthantverkarna och har arbetat med min egen verksamhet sedan dess. Jag har ställt ut både separat- och i samlingsutställningar över hela Sverige med allt från rena bruksföremål till mer konstnärligt inriktade föremål.
Till sist, vad har du för relation till Nacka?
Jag har bott i Nacka i precis 14 år och har förutom med min egen verksamhet parallellt även arbetat som keramik, bild och formpedagog i över 10 år i Kulturhuset Dieselverkstaden. Går man i skola i Nacka kan man mycket väl ha träffat mig i någon verkstad, antingen i min egen eller i Dieselverkstadens.
Sidan uppdaterades: